Wim Hof metoda dýchání

Necítíte se ve formě? Máte pocit, že vaše výkonnost a soustředěnost upadá? A ani váš spánek už není takový, jaký býval? Ptáte se, co můžete udělat pro zlepšení? Vyzkoušejte Wim Hofovu metodu a zlepšete své zdraví i psychickou pohodu.

Kdo je vlastně Wim Hof?

Wim Hof alias Ledový muž (the Iceman). Vitální šedesátník, který je známý především svou mimořádnou odolností vůči chladu. Nizozemský extrémní otužilec, jehož metoda dýchání, meditování a otužování si v posledních letech získala obrovské množství následovníků po celém světě. Milovník extrémních sportů a držitel několika Guinnesových světových rekordů.

Vědomé dýchání podle Wima Hofa

V průběhu let vyvinul Wim Hof ​​revoluční a zdraví obnovující způsob hlubokého dýchání. Jedná se o speciální dechové techniky, kterými můžete získat nejenom více energie, ale dokážete ovlivnit i svůj nervový systém nebo měnit různé fyziologické reakce.

Dýchací metoda Wim Hofa je snadná a zvládne ji v podstatě každý. Stačí se jen držet níže uvedených kroků.

Pohodlí a klid je na prvním místě

Dýchací cvičení provádějte v bezpečném a zajištěném prostředí, ideálně hned po probuzení. Sám Wim Hof doporučuje tuto metodu provádět s prázdným žaludkem. Zaujměte meditační pozici, která vám bude co nejpohodlnější a budete se cítit příjemně.

Následuje hluboké a kontrolované dýchání

Uvolněte se, zavřete oči a zaměřte se na svůj dech. Zhluboka a kontrolovaně se nadechněte nosem nebo ústy, dokud neucítíte slabý tlak uvnitř hrudníku. Na malou chvíli zadržte dech a poté úplně vydechněte ústy. Vydechujte jen tolik, kolik je vám přirozené. Nikdy nepoužívejte sílu.

Při nádechu pracujte s bránicí. Dýchejte nejenom do plic, ale také do břicha. Udržujte stabilní tempo. Nádech ani výdech zbytečně neprodlužujte. Vše opakujte 30 až 40 krát nebo dokud neucítíte, že je vaše tělo nasyceno kyslíkem. V průběhu můžete zaznamenat brnění v prstech nebo lehké točení hlavy. Nemusíte se ničeho bát, tyto nežádoucí účinky jsou zcela neškodné.

Hluboký výdech a zadržení dechu

Po posledním nádechu vydechněte veškerý vzduch. Vydechněte tak hluboce, jak jen můžete, a zadržte dech tak dlouho, jak vám to reflex dovolí. Díky předchozímu kontrolovanému dýchání je vaše krev výrazně okysličená, proto je dost možné, že vydržíte nedýchat i více jak 2 minuty.

Obnovení dýchání hlubokým nádechem 

Po nějaké chvíli vás reflex donutí se nadechnout. Obnovte dýchání hlubokým nádechem, a to do maximální kapacity plic. Jakmile je váš nádech na maximu, nevydechujte, ale udržte v sobě vzduch přibližně 15 sekund a sledujte, jak se vaše tělo plní energií.

Opakování, matka moudrosti a závěrečná meditace

Aby mělo dýchací cvičení žádaný efekt, opakujte všechny předcházející kroky 3 až 4 krát po sobě, ideálně bez přestávky. Po skončení dechového cvičení se budete cítit lehce, svěže, odpočatě a plně propojeni se svým tělem. Užívejte si tento stav klidu a blaženosti a využijte ho pro závěrečnou meditaci.

Výhody dýchacích cvičení

Specializovaná dýchací technika metody Wima Hofa vám zaručeně dodá nejenom více energie, ale taky vás postaví zpět na nohy. V průběhu let byly provedeny různé studie, které potvrdily její nesporné výhody.

Mezi prokázané výhody Wim Hofovi metody patří:

  • zlepšení imunitního systému a zvýšení obranyschopnosti,
  • redukce stresu a zlepšení zvládání stresových situací,
  • kvalitnější a lepší soustředění,
  • stimulace a zrychlení metabolismu,
  • rychlejší regenerace (zotavení z fyzické námahy),
  • eliminace příznaků chronických onemocnění,
  • zlepšení spánku.

Dechová cvičení jsou jedním ze tří pilířů, které tvoří metodu Wima Hofa. Další dva pilíře jsou otužování a meditace. Kombinací těchto tří věcí lze zesílit a získat lepší zdraví.

Míša Zdeňková

Od Míša Zdeňková

Copywriterka a občasná designérka, milovnice psaní, tvoření, jógování, ale i spaní. Kreativní duše, která aktuálně rozjíždí projekt mamaza.cz. Maminka jedné malé holky a jednoho malého psa s vášní pro dobré jídlo, kvalitní hubu, knihy a filmy.