Jóga – cvičení v každém věku

Jóga patří k oblíbeným aktivitám mnoha lidí. Proč je tolik populární a jaké výhody může její cvičení přinést i vám? Jóga se zaměřuje více na tzv. hluboký stabilizační systém. Jeho posílení sice není na pohled tolik vidět, ale je pro nás zcela zásadní. Hluboký stabilizační systém se totiž stará o stabilizaci páteře. 

Díky józe se vám zlepší koordinace a držení těla, což je vynikající prevencí proti bolestem zad.

  1. Vhodná pro každého
  2. Antistresová aktivita
  3. Nenáročná a levná
  4. Zlepšuje stabilitu
  5. Ideální kompenzační cvičení

Lidské tělo zároveň potřebuje adekvátní oporu pro veškerý pohyb. Pokud je tělo silné a flexibilní, je i dostatečně stabilní. To představuje účinnou prevenci úrazů.

Jóga je vhodná pro každého 

Začít cvičit jógu může skutečně každý. Ačkoli vypadá jako soubor nesmírně komplikovaných pozic, nezáleží příliš na vaší výchozí fyzické kondici či věku.

V každém věku má jóga své benefity. Jóga pro seniory je samozřejmě jiná než u věkové skupiny kolem dvaceti let. Instruktoři vycházejí například z principů hatha jógy. Začít lze každopádně v jakémkoli věku, a to i když žádné předchozí zkušenosti nemáte.

Seniorům navíc jóga pomáhá k uchování soběstačnosti. Věk proto ani není limitujícím faktorem, který by určoval, že jednou musíte přestat. Ostatně takových situací mnoho není. Cvičit jógu lze i s výrazným pohybovým omezením, například na vozíku. 

Jóga je vynikající antistresová aktivita

Žijeme v hektické době, která je zaměřená na výkon a klade na nás nadměrné nároky. Zvýšená stresová zátěž však může být příčinou celé řady zdravotních problémů.

Jóga je pak způsobem, jak se zklidnit a zvolnit životní tempo. Pomůže vám uklidnit mysl a uvolnit se. Při józe se významně koncentrujete pouze na svůj dech. To vám žádný jiný sport prakticky nabídnout neumí.

TIP: Wim Hof metoda dýchání

Jógu lze tedy označit nejen za sport, ale i svého druhu relaxační techniku, která nám pomůže udržet nejen rovnováhu tělesnou, ale i duševní. Proto je vhodné spojit si s ní i další rituály: Odložit veškerou elektroniku a celkově si vyhradit prostor pro sebe.

Jóga je nenáročná a levná 

Nemám čas chodit do posilovny, permanentka je drahá a posilovací stroje se mi domů nevejdou. Slyšíte v těchto argumentech, proč zrovna nemůžete cvičit, sebe samotné?

U jógy nic podobného neplatí. Praktikovat ji můžete u sebe doma. A to všude, kde najdete kousek prostoru. Žádné cvičební nářadí k tomu nepotřebujete, stačí vám maximálně jógová podložka a pohodlné oblečení.

Jóga zlepšuje stabilitu

V popředí zájmu stojí v současnosti především kardio, které se umí postarat o vysoce účinné spalování tuků. Stále více žen také propadá silovému tréninku, neboť už jim nestačí být štíhlé, ale chtějí mít i zpevněnou a zformovanou postavu. 

Alespoň pro začátek je však vhodné zamířit do jógového studia, kde na vás zkušený instruktor dohlédne, zda jednotlivé pozice cvičíte dobře. Až si osvojíte potřebné návyky, můžete bez problémů pokračovat sami. Informací je díky internetu dostupná volně celá řada.

Jóga navíc rozhodně není stereotypní. Potřebujete-li změnu, vydejte se cvičit ven. Terénní nerovnosti vás budou více nutit k zapojení svalů i k lepšímu soustředění.

Jóga je vhodné kompenzační cvičení 

Při józe posilujete svaly celého těla. To se vám může hodit, pokud už provozujete jiný sport. Řada aktivit je totiž jednostranně zaměřená a posiluje pouze konkrétní svalové skupiny.

Například cyklistika dominantně zatěžuje především dolní polovinu těla, konkrétně svaly na nohou (stehenní a lýtkové). Jóga proto představuje skvělý doplněk k těmto aktivitám, jednostranné zatížení totiž dokáže efektivně vybalancovat.

Budeme-li pravidelně cvičit jógu, pomůže nám to navíc zlepšit techniku i u všech ostatních sportů. Jde o vliv zvýšené flexibility.

FAQ aneb nejčastěji potřebujete ke cvičení jógy vědět

Mám nadváhu, zvládnu jógu? 

Určitě ano, jen si musíte zvolit správný druh jógy. Hodí se pro vás například hatha jóga.

Kdy a jak často cvičit jógu? 

Ideální doba pro cvičení je ráno. Cvičit byste měli pravidelně, nejméně 1x týdně, ale nejlépe denně.

Jak dlouho je potřeba cvičit? 

Doporučuje se cvičit cca 60 minut.

Dá se jógou zhubnout? 

Očekávat můžete především zpevnění těla, ale i mírné zhubnutí. Chcete-li primárně hubnout, bude nutné upravit jídelníček a zapojit i náročnější pohybové aktivity s vyšší tepovou frekvencí.

TIP: Aerobní cvičení na spalování tuků

Zvládnu se jednotlivé techniky naučit třeba podle internetu? 

Pravděpodobně zvládnete, hrozí však, že si osvojíte chybné návyky. Na počátku je vždy lepší cvičit s instruktorem.

Od Vašek Brynda

Od mala se věnuje sportu, především sjezdovému lyžování a karate. Potom se zamiloval do lezení, ale uvědomil si, že mu na bříšku něco během studia na vysoké škole narostlo, a tak začal ještě běhat. Mimo to se věnuje přes čtyři roky linkbuildingu na webových stránkách jako je Testado.cz, či třeba Modio.cz a další. Hlavním cílem je dodělat školu a stát se ředitelem vesmíru.