Vitamín B – denní dávka, zdroje a jeho benefity

Vitamínu B se nevěnuje dostatečná pozornost. Jeho deficit má přitom fatální následky na zdraví a psychiku. Špatný životní styl a jednostranný jídelníček jsou hlavními příčinami jeho nedostatku. Jaká je doporučená denní dávka, kde se nachází a v čem nám prospívá? Poradíme, jak na béčko.

Díky Life Extension BioActive Complete B Complex každý den doplníte béčko snadno a jednoduše v doporučené denní dávce.

B12 v liposomální formě je ideálním řešením pro každého, koho trápí problémy s pletí, chudokrevnost a nedostatek energie.

V kapslích NOW Vitamin B-100 Complex najdete všechny klíčové vitamíny B, včetně B 12, která chybí zejména veganům a vegetariánům.

Vitamíny B neboli B-komplex je skupina vitamínů, které jsou klíčové pro zdravý organismus, pokožku a nervovou soustavu. Do B-komplex patří 8 následujících látek. Označují se čísly, ovšem možná je budete znát i pod jejich celými jmény.

  • Vitamín B1, thiamin
  • Vitamín B2, riboflavin
  • Vitamín B3, niacin
  • Vitamín B5, kyselina pantothenová
  • Vitamín B6, pyriodoxin
  • Vitamín B7, biotin
  • Vitamín B9, folát (kyselina listová)
  • Vitamín B12, kobalamin

Jak vidíte, vitamínů B je hodně. Přičemž každý je pro organismus důležitý z jiného hlediska.

Jsou esenciální. To znamená, že je získáváme ze stravy a tělo si je nevyrábí samo. Měli byste si proto ohlídat dostatečný příjem všech béček, a to na denní bázi. Nejen, že je nevyrábíme, ale neumíme je ani ukládat.

Doporučená denní dávka pro ženy a muže

Přesně stanovená dávka neexistuje. Každé tělo má totiž jiné potřeby. Přesto mezi odborníky panuje shoda, jaké množství bychom měli zhruba přijímat.

Pro ženy jsou to následující hodnoty:

  • B1: 1,1 mg
  • B2: 1,1 mg
  • B3: 14 mg
  • B5: 5 mg  
  • B6: 1,3 mg
  • B7: 30 mcg
  • B9: 400 mcg
  • B12: 2,4 mcg

Vitamín B pro muže:

  • B1: 1,2 mg
  • B2: 1,3 mg
  • B3: 16 mg
  • B5: 5 mg  
  • B6: 1,3 mg
  • B7: 30 mcg
  • B9: 400 mcg
  • B12: 2,4 mcg

Vyšší příjem se doporučuje těhotným, kojícím a lidem s onemocněním střev. U nich je totiž horší absorpce. Vhodné množství konzultujte s ošetřujícím lékařem.

Jaké jsou zdroje vitamínu B

Béčka se nachází v rostlinných i živočišných zdrojích. Ovšem není zdroj, ve kterém byste našli všechny najednou. Většinou je to tak, že v určitých potravinách je více určitých druhů B a jiných zase méně. Některé tam naopak nejsou vůbec.

  • Maso a vnitřnosti obsahují B12, B1, riboflavin (B2), B3, kyselinu pantothenovou(B5) a B6.
  • Dalším dobrým zdrojem béček jsou mléčné výrobky (B2 a B12) a vejce (B2, B12, B7-biotin).
  • Luštěniny obsahují B1, riboflavin, B6 a folát.
  • Celozrnné potraviny zase B1, riboflavin, B3, kyselinu pantothenovou, B6.
  • Zelenina obsahuje malé množství všech béček kromě B12.
  • Nejvíce kyseliny listové najdete v listové zelenině.
  • Díky houbám přijmete B2, B3, B5.
  • Ořechy a semínka vás obohatí o B1, B3 a B5.

Na co si dát pozor? V živočišných zdrojích chybí folát neboli kyselina listová. Rostlinné zdroje zase postrádají B12. Klíčem k dostatečnému příjmu je pestrá strava a čerstvé potraviny.

Jenže dosáhnout na ideální denní dávku je poměrně komplikované. Hlavně kvůli tomu, že tepelnou úpravou a mražením se aktivní látky ničí. V jídle ho proto ve finále najdeme jen minimum.

Přitom má nedostatek béčka závažné následky a způsobuje nepříjemné zdravotní potíže. Situaci vyřešíte jednoduše. A to pomocí doplňků stravy. Můžete se buď zaměřit jen na konkrétní látku (např. riboflavin, foláty), nebo užívat B-komplex. V tom najdete všechny béčka pěkně pohromadě.

Doplňky stravy doporučujeme každému, kdo nemá perfektně vyvážený jídelníček. Dále těhotným, kojícím, vegetariánům, veganům a lidem s oslabenou imunitou.

Nejlepší doplňky stravy s vitamínem B

Life Extension BioActive Complete B Complex

Produkt obsahuje biologicky aktivní formy vitamínu B, které se postarají o vaše zdraví, výkonnost, psychickou pohodu a krásu. Balení obsahuje 60 kapslí, denně užívejte 2 společně s jídlem.

Díky Life Extension BioActive Complete B Complex každý den doplníte béčko snadno a jednoduše v doporučené denní dávce.

NaturLabs – Liposomální vitamín B12

Produkt zvýší vaši odolnost během stresového období, a dokonce pomůže harmonizovat spánkový cyklus. V balení najdete 30 kapslí, přičemž vám vydrží zhruba na 3,5 měsíce.

B12 v liposomální formě je ideálním řešením pro každého, koho trápí problémy s pletí, chudokrevnost a nedostatek energie.

Liposomální forma chrání aktivní látky a zlepšuje jejich vstřebatelnost.

NOW Vitamin B-100 Complex

Podpořte své zdraví, nervový systém a metabolismus pomocí B-komplexu od společnosti NOW. Produkt obsahuje 100 rostlinných kapslí, denně užíváte jednu tobolku. A už si nebudete muset dělat starosti se skladbou jídelníčku.

V kapslích NOW Vitamin B-100 Complex najdete všechny klíčové vitamíny B, včetně B 12, která chybí zejména veganům a vegetariánům.

Úloha vitamínu B v organismu

Každý vitamín B má trochu jiné účinky. Tělo potřebuje B-komplex u naprosté většiny procesů, ať už se jedná o metabolismus, krvetvorbu, hormony, nervovou soustavu, výživu pleti a další. Pojďme se podívat na to, proč jsou béčka tak důležitá.

Kardiovaskulární systém

B6, B12 a kyselina listová jsou důležité pro zdravé a silné srdce. Snižují špatný cholesterol a vysoký krevní tlak. Pečují i o cévní systém, zlepšují jeho průchodnost a předchází ucpávání tepen. Béčka jsou proto skvělou prevencí proti mozkovým příhodám.

Nervová soustava a mozek

Vitamín B je důležitý pro zdravý nervový systém a tvorbu neurotransmiterů. Bez něj hrozí spousta onemocnění, slabost, letargie. V pokročilém věku demence. Má vliv i na psychickou pohodu. Navíc pečuje o mozek, stará se o jeho správný vývoj a předchází poškození kognitivních funkcí.

Metabolismus

B-komplex je klíčový pro fungující metabolismus a produkci energie po celém těle. Přispívá k správnému využití makroživin, syntéze mastných kyselin a tvorbě glukózy, která je pohonem našeho organismu.

Krvetvorba

Jednou z příčin chudokrevnosti je nedostatek béčka (hlavně 12). Tím jsou ohroženi zejména vegani a vegetariáni, jelikož B12 pochází z živočišných zdrojů. Je proto klíčové dbát na pravidelnou suplementaci.

Benefity vitamínu B

  • Zvyšuje odolnost vůči stresu.
  • Posiluje koncentraci a kognitivní funkce.
  • Dodává tělu energii.
  • Zajistí lepší náladu.
  • Pečuje o vlasy, pleť a nehty.
  • Urychluje hojení ran.
  • Posiluje imunitní systém.

Jak poznat, že trpím nedostatkem béčka

Nedostatek vitamínu B způsobuje spousta faktorů, například jednostranná strava, stres, nedostatek spánku a špatný životní styl. Málo ho mají zejména těhotné ženy, starší osoby a lidé s bezlepkovou dietou a dalšími typy onemocnění trávicího systému.

Deficit vitamínu B se projevuje problémy s pokožkou a pletí (akné, opary), padáním vlasů, chudokrevností, špatnou imunitou a nemocným trávicím systémem, depresemi a chronickou únavou.

V případě potřeby (nemoc, opar, těhotenství, zvýšená fyzická aktivita) je na místě příjem navýšit. Vhodnou dávku konzultujte s lékařem. Ač se béčkem nedá předávkovat, není dobré to s ním zbytečně přehánět.


Přečtěte si také

Od Anna Macurová

Anička si dodělává magistra z historických věd. Už jí to ale leze na mozek, a tak místo hltání písmenek raději sype vlastní. Živí se jako copywriter a redaktor na volné noze, textuje e-shopy a píše články na blogy. Baví ji počítačové hry, sport a hromadění knih.