Jaké vitamíny brát při dlouhodobém cvičení?

Už odmala od našich babiček víme, že vitamíny jsou důležité k tomu, aby všechno v těle fungovalo jak má a my byli zdraví jako rybičky. Když ale cvičíme, platí toto pravidlo minimálně třikrát více. Ne všechny vitamíny totiž přijme naše tělo z potravin, které sníme.

Nejdůležitější vitamíny pro sportovce:

Vitamíny B

Dochází vám při cvičení energie? Nebojte, nejste béčka. Spíš vám nějaké to béčko chybí.
Mezi hlavní vitamíny B patří vitamín B6, B12, thiamin, riboflavin a kyselina listová (B-komplex). Naše tělo je využívá na přeměnu cukrů a bílkovin na energii a zároveň na produkci červených krvinek. Je dokázané, že pokud některý z těchto zástupců vitamínu B postrádáte, čekají vás těžké časy v podobě slabších sportovních výkonů.

V čem vitamíny B najdeme?

Jezte více živočišných a rostlinných zdrojů, jako jsou např. luštěniny, drůbeží maso, listová zelenina, ořechy, celozrnné pečivo a mléčné výrobky. Mezi zdroje vitaminu B1, B3 a B7 pak také patří třeba játra.

V kapslích NOW Vitamin B-100 Complex najdete všechny klíčové vitamíny B, včetně B 12, která chybí zejména veganům a vegetariánům.

B12 v liposomální formě je ideálním řešením pro každého, koho trápí problémy s pletí, chudokrevnost a nedostatek energie.

Vitamin C

Pokud při cvičení sotva chytáte dech, možná to není vaší fyzičkou, ale chybějícím vitaminem C, který působí proti kašli, funění a také proti již zmíněnému nedostatku dechu. V podzimním počasí vám, jakožto přírodní antioxidant, navíc pomůže chránit imunitu a zlepšit regeneraci. Je potřebný pro správné vstřebávání železa.

V čem vitamin C najdeme?

Céčko se skrývá v převážně rostlinné stravě. Vsaďte třeba na šípek a rakytník, ze kterého si můžete udělat výborný čaj. Zakápnout ho můžete trochou šťávy z citronu, protože i v citrusech je tohoto užitečného vitamínu na rozdávání. Milovníci zeleniny mohou do svého jídelníčku více zařadit např. brambory, rajčata nebo papriky. Pokud ale dáváte přednost ovoci, nabízejí se třeba oblíbené jahody nebo černý rybíz.

100 tablet plných vitaminu C, který je klíčovou mikroživinou pro imunitní systém. Tablety se postupně uvolňují do organismu. Díky složení je vhodný i pro vegetariány a vegany.

Kombinace lipozomálního vitamínu C a vitamínu D3 je skvělé kombo pro viditelné posílení imunity a působí na správné fungování těla.

Poznejte skutečnou sílu vitamínu C a dopřejte si ho v té nejvstřebatelnější formě! Liposomální vitamín C od NaturLabs je díky revoluční technologii zpracování LipoCellTech maximálně účinný.

Lipozomální Vitamín C od Pure rituals je šetrně vyráběný produkt, který se může pyšnit přírodním složením a vysokou vstřebatelností.

Jedna z nejvstřebatelnějších forem vitamínu C v synergickém LipoComplex Vitamin C komplexu s extraktem z šípku a komplexem citrusových bioflavonoidů. Vstřebatelnost vitamínu C až 95%

Spojení zinku a vitaminu C ve formě lahodných gumových medvídků pro skvělou imunitu a zdravou pokožku.

Vitamin D

Schováváte se v létě před sluníčkem do stínu? Ochuzujete se o vitamín D! Sluneční paprsky vám nejen vykouzlí úsměv na tváři, ale také vám dodají potřebnou sílu do vašeho tréninkového dne.

Kromě toho Déčko přispívá k udržení normální činnosti svalů, kostí a zubů. V chladném se ale vitamin D stává nedostatkovým zbožím, a tak je třeba ho doplňovat někde jinde – v jídle.

TIP: Sluníčko nesvítí? Zkuste ho doplnit infrapanelem!

V čem vitamin D najdeme?

Nahradit sluníčko, které je největším zdrojem vitaminu D, není vůbec lehké. Ale není to nereálné. Menší množství můžete doplnit ve svém jídelníčku, který obohatíte např. mořskými rybami, vaječnými žloutky nebo mléčnými výrobky.

Každá kapsle obsahuje 5000 IU vitamínu D3. Produkt neobsahuje žádná éčka, pojivem je bio kurkuma.

Perfektní zdroj synergicky působících vitamínů D3 a K2 v liposomální formě s vysokou biologickou dostupností.

Vitamin D3 s patentovanou formou Vitamínu K2 MK7, který v těle zvyšuje odolnost i využitelnost vitamínu D3.

Vitamin E

Přestože nás každý druhý časopis o zdravém životním stylu před éčkem varuje, patří k nejdůležitějším antioxidantům v těle, který naše tělo chrání před bakteriemi a viry. Další benefity ocení především ženy, protože vitamín E pečuje o naši pleť i vlasy a navíc zpomaluje stárnutí.

V čem vitamin E najdeme?

Éčko najdeme převážně v rostlinné stravě, jako jsou např. oříšky, máslo, mléko nebo rostlinné oleje. Najít ho ale můžeme i v některých druzích listové zeleniny.

Tento doplněk stravy ve formě tablet přispívá k ochraně buněk a zajišťuje dostatečné množství vitamínu E. Užívá se jedna tableta za dva dny.

Vitamín E ve formě měkkých tobolek se užívá po jedné tobolce denně. Je určen osobám starším 12 let a jedno balení obsahuje 30 tablet.

Pro ty, kteří neradi polykají tablety, je tu i vitamín E ve formě kapek. Tento přípravek je určen dospělým a dětem od 3 let a je čistě přírodní.

Železo

Železo je součástí krevního barviva, které se nazývá hemoglobin. Toto barvivo zajišťuje transport kyslíku do všech buněk vašeho těla a je tak nepostradatelné pro dýchání.

Železo v malých dávkách ztrácíme každý den. Za jednu hodinu tréninku můžeme přijít až o 5,7 % železa, a proto je třeba ho pravidelně doplňovat už jen kvůli tomu, aby naše svaly fungovaly tak, jak mají.

V čem najdeme železo?

Tady potěšíme hlavně příznivce masa. Zařaďte do svého jídelníčku červené maso jako je třeba maso hovězí a nebo vnitřnosti typu jater, ledvin či srdíček. Doplníte tak hladinu železa ve vašem těle a ještě si pochutnáte.

Pokud masu tolik neholdujete, i pro vás máme tip. Velké množství železa obsahuje quinoa, brokolice, tofu, nebo třeba kvalitní hořká čokoláda.

TIP na článek: Svalová horečka – jak ji poznáme a co na ni platí

Hořčík

Předejděte zlomeninám a zraněním doplněním hořčíku, který ztrácíme potem v průběhu tréninku. Dostatečnou hladinou hořčíku v těle snížíte také míru únavy a vyčerpání, podpoříte nervovou soustavu, činnost svalů a zdravé zuby.

Zvýšenou potřebu hořčíku začne tělo pociťovat při stresu nebo zvýšené konzumaci alkoholu.

Vegetariánské kapsle hořčíku s vitamínem B6, které neobsahují žádná éčka a jsou pouze z čistého složení.

Tekutý lipozomální hořčík, který díky částečkám lipozomů doputuje do těla neporušený a v nejlepší možné formě.

Magnesium ve formě prášku s příchutí pomeranče je skvělým doplňkem stravy pro Vás a Vaše tělo.

V čem najdeme hořčík?

Oříšky, semínka, banány, avokádo a spoustu dalších superpotravin, včetně některých ryb, obsahuje horčík. Doplnit ho samozřejmě můžeme i jako doplněk stravy v tabletách.

Zinek

Zinek zastává v těle podobnou pozici jako hořčík. Stará se o to, aby se vám při tréninku dostávala potřebná energie a vytrvalost. Jeho nedostatek zapříčiní omezování tuků a bílkovin ve stravě.

Kombinace lipozomálního vitamínu C a vitamínu D3 je skvělé kombo pro viditelné posílení imunity a působí na správné fungování těla.

Selen a zinek jsou skvělou kombinací pro všechny, kteří chtějí podpořit normální funkci svého imunitního systému. Ocení ji však také každý, kdo touží po pevných vlasech a nehtech.

Tento doplněk stravy obsahuje kromě lipozomálního vitamínu C také zinek, který je důležitý k normálnímu stavu pokožku, vlasů a nehtů.

V čem je zinek?

Skvělým zdrojem zinku jsou např. fazole, čočka, cizrna, tofu nebo tempeh. Obsahují ho i některá rostlinná mléka. V živočišné stravě velké zastoupení nemá. 

Od Veronika Balíková

Na první pohled křehká holka, která většinu času tráví v posilovně zvedáním těžkých vah a trénováním klientů. Mimo jiné spravuje firmám sociální sítě a když se potřebuje na chvíli zastavit, hltá jeden dokument a podcast o zločincích za druhým. :-)