Jak zdravě grilovat zeleninu?

Když přijde řeč na grilování, většina z nás si hned představí klobásy, párky a maso. Na grilu se toho dá ale udělat mnohem víc! Co takhle grilovaný sýr nebo křupavá a zdravá grilovaná zelenina, kterou můžete jíst jen tak, nebo ji využijete jako přílohu k masu?

Grilování je umění

Bez grilovaček si většina z nás neumí letní sezónu představit, když si ale dobře vyberete gril, můžete si téhle zábavy užívat po celý rok. Abyste ale potěšili nejen své mlsné jazýčky, ale i jazýčky všech okolo, je třeba si s grilováním opravdu vyhrát. Dát do něj kousek sebe, nespěchat a užívat si to. Vždyť grilování přispívá k dobré psychické pohodě. 

TIP: Tipy na zdravé grilování

Co všechno je nejen ke grilování zeleniny potřeba?

Říká se, že Češi jsou v grilování přeborníci. Abyste se po jejich bok mohli zařadit i vy, budete potřebovat správnou výbavu, dobrou náladu, odvahu, trpělivost a taky trochu pokory. To grilování totiž není jen tak. Stačí chvilka nepozornosti a maso je spálené na uhel, zelenina napadá do uhlíku, sýr proteče a vám zůstanou jen oči pro pláč.

Krok první: Začněte pořízením grilu

Způsob přípravy masa a vaše kulinářské umění tvoří jen polovinu úspěchu, důležité je taky správně vybrat gril. Na trhu jsou jak grily na dřevěné uhlí, tak plynové a elektrické grily. V čem se liší?

  • Gril na dřevěné uhlí je klasika, kterou známe už z dětství. Milovníci zdravého stravování jim ale na chuť nepřijdou. Při otevřeném grilování, kdy používáte gril na dřevěné uhlí bez víka, kape tuk přímo na rozžhavené uhlí. Vsadit ale můžete i na nepřímé grilování na grilu s víkem, pak bude výsledek podobný přípravě v troubě.  
  • Plynový gril je ideální pro zdravější přípravu pochoutek, nesmíte se ale bát manipulace s propan-butanovou lahví. Funguje podobně jako plynový sporák, grilování je rychlé a jednoduché. Oproti grilu na dřevěné uhlí se ale nedočkáte vůně ohně ani kouře.
  • Elektrický gril je lehký, snadno se obsluhuje a přípravu masa i zeleniny na něm zvládne každý. Stačí ho zapojit do zásuvky, otočit knoflíkem, rozehřát ho a můžete grilovat. Ideální řešení nejen na zahradu, grilovat na něm můžete klidně po celý rok. 

Krok druhý: Gril pořádně rozžhavte

Když vám jde o dokonalý chuťový zážitek, musíte gril správně rozžhavit a pochutiny na něj dát v tu pravou chvíli. Když na něj dáte třeba maso dřív, než se opravdu rozžhaví, projeví se to na chuti. 

Krok třetí: Grilování není jen o mase

Že jste zatím grilovali jen maso a klobásky? Vyzkoušejte ovoce, sýry a zeleninu. Právě ta z grilu chutná opravdu famózně. Jak na ní, abyste se zavděčili i těm největším odpůrcům zeleniny?

Na gril dávejte jen tu zeleninu, která se dá dobře grilovat

Ne všechna zelenina je vhodná na gril. Vsaďte na osvědčenou klasiku v podobě paprik, rajčat, cukety, žampionů, chřestu, patizonu, brambor, fazolových lusků, mrkve, cibule, kukuřice apod.

Na marinádu zapomeňte, teda aspoň před grilováním

Jedna z největších chyb, které se při grilování zeleniny většina z nás dopouští je to, že ji nakrájíme, naložíme na hodinu, dvě nebo přes noc do marinády a až pak grilujeme. Tak ale spálíme jak zdravé oleje, tak chuť marinády. Jak na to tedy správně?

Zeleninu omyjte, očistěte a pokud je třeba tak i oloupejte, pak ji osolte a dejte rovnou na gril. Měkké zelenině stačí 7-10 minut, té tvrdší dejte i víc než 15 minut. Jakmile začne hnědnout a na povrchu se začnou tvořit puchýřky, je zelenina hotová.

Až teď přijde na řadu marináda, kterou do sebe zelenina nasaje a získá tu správnou chuť. Použít můžete olej, bylinky i další dochucovadla. 

Jak dlouho zeleninu grilovat?

Dobře ogrilovaná zelenina zůstane šťavnatá. Jenže ne všechny druhy zeleniny se grilují stejně dlouho a stejným způsobem. Některé druhy navíc nesmí na přímý žár. Třeba takový česnek je třeba nejdřív zabalit do alobalu a až pak dát na gril. Ale ne na přímý žár.

  • Avokádo rozpulte, vyndejte pecku a z každé strany grilujte 4 minuty na přímém žáru.
  • Cuketu je třeba pokrájet asi na 1 cm silné plátky a na přímém žáru grilovat 5 minut.
  • Houby dejte do grilovacího košíku a na přímém žáru celé grilujte asi 8 minut.
  • Sladké brambory zabalte do alobalu a na nepřímém žáru grilujte zhruba hodinu.
  • Papriku rozpulte a z každé strany grilujte 5 minut na přímém žáru.
  • Syrovou kukuřici grilujte 30 minut na přímém žáru, té předvařené stačí 15 minut.
  • Mrkev rozkrojte a grilujte z každé strany na přímém žáru 6 minut.
  • Chřest grilujte na středně rozpáleném grilu 4-5 minut z každé strany.
  • Dýni očistěte, i se slupkou nakrájejte na měsíčky a grilujte doměkka na středně vyhřátém grilu.

Náš tip na závěr: Než se zelenina ogriluje, připravte si dip, se kterým ji budete servírovat. Vsadit můžete jak na jogurtový, tak třeba hořčicový dip. Oba pozvednou chuť ještě o něco výš.

Od Petr Krauz

Amatérský sportovec se skromnými výsledky, milovník zdravé výživy a kroket s tatarkou. Mimo jiné také SEO konzultant na volné noze, majitel webu Krauzovinacestách.cz a zakladatel projektu Marketingová-Plzeň.cz // Instagram | LinkedIn | Facebook