Vitamín D3 – nejdůležitější z vitamínů D vůbec

Vitamín D3 je asi nejdůležitější formou vitamínu D, zejména pak pro děti ve vývinu. Při dostatečném pobytu na sluníčku v letních měsících je tvorba vitamínu D v těle přirozená a dochází k ní v kůži, právě působením ultrafialového záření, to ví asi každý. Jsou však i jiné zdroje tohoto vitamínu? K čemu v těle slouží a proč je tak důležité, aby jej měly dostatek hlavně malé děti?

Vitamin D3 s patentovanou formou Vitamínu K2 MK7, který v těle zvyšuje odolnost i využitelnost vitamínu D3.

Každá kapsle obsahuje 5000 IU vitamínu D3. Produkt neobsahuje žádná éčka, pojivem je bio kurkuma.

Perfektní zdroj synergicky působících vitamínů D3 a K2 v liposomální formě s vysokou biologickou dostupností.

Vitamín D3 v lidském těle

Vitamín D3 je pro člověka asi nejdůležitější, a zároveň nejrozšířenější formou skupiny D. Je součástí celé řady fyziologických pochodů a jeho nedostatek může mít vážné zdravotní dopady. K čemu tedy slouží?

  • Pomáhá k lepšímu vstřebávání vápníku, hořčíku a fosforu ve střevech
  • Podporuje růst a správný vývoj kostí
  • Podporuje růst buněk
  • Má vliv na správnou funkci imunitního systému a snižování zánětů v těle
  • Má velký vliv při léčbě onemocnění dýchacích cest, od tuberkulózy, přes různé záněty, astma, CHOPN, až po Covid-19. 
  • U těhotných žen zajišťuje vitalitu plodu a dobrý psychický stav matky, zvláště pak po porodu
  • Má příznivý vliv na nervovou soustavu a jeho dostatkem lze předcházet neurodegenerativním i psychiatrickým onemocněním
  • Může chránit tělo před některými druhy rakoviny, u pacientů s rakovinou pak snižuje riziko metastáz

Kolik vitamínu D3 denně potřebujeme?

Různé lékařské instituce stanovují různé hodnoty pro doporučenou denní dávku vitamínu D3. Legislativa Evropské unie však udává, že zdravý dospělý člověk by měl denně přijmou alespoň 5 mikrogramů. U některých skupin je to ale až 10 mikrogramů denně, jsou jimi hlavně novorozenci, batolata a malé děti, ale také těhotné a kojící ženy. Bohužel z praxe odborníci ví, že tato doporučení nejsou dostačující, a lidé by měli ‚déčka‘ přijímat mnohem více.

Ministerstvo zdravotnictví České republiky však v roce 2020 vydalo doporučení denní dávky pro dospělého člověka v rozmezí 1000-2000 MJ (což je asi 25-50 mikrogramů), nicméně například ve Švédsku stále doporučují pouze 10 mikrogramů denně.

Odhaduje se, že až tři čtvrtiny všech lidí na světě trpí jeho nedostatkem. Pokud bychom tedy měli mít ideální hladinu vitamínu D v krvi, museli bychom přijmout 25-50 mikrogramů tohoto vitamínu denně, v závislosti na věku a aktuálním zdravotním stavu nebo ročním období. Při udávání obsahu v některých doplňcích stravy se můžeme setkat s jinými jednotkami, než jsou mikrogramy (mcg). Mohou to být buďto ‚mezinárodní jednotky, označované jako MJ, nebo IU (International Unit), což znamená prakticky to samé, jen v angličtině.

Nedostatek vitamínu D3

Jak jsme si již zmínili, WHO odhaduje, že až tři čtvrtiny lidí nepřijímají dostatečné množství vitamínu D denně, a až miliarda lidí trpí jeho nedostatkem. To se projevuje na jejich zdravotním stavu a značnou mírou se tento nedostatek podílí také na rozmachu civilizačních chorob. Bohužel při nedostatečném příjmu této opravdu velice důležité sloučeniny dochází k poměrně vážným onemocněním, které mohou zanechat trvalé následky na zdraví. Na čem všem se tedy může nedostatek vitamínu D3 podílet?

  • Způsobuje křivice (rachitidy) u dětí a osteoporózu (řídnutí kostí) u všech věkových kategorií
  • Způsobuje diabetes I. typu u dětí
  • Velký vliv má na zdraví těhotných žen. Jeho nedostatek totiž často způsobuje preeklampsii, ochablé svalstvo porodních cest (výrazně ztíží průběh porodu), vznik těhotenské cukrovky, velké poporodní krvácení nebo poporodní deprese
  • V případě novorozenců může vlivem nedostatku vitamínu D u matky docházet k nízké porodní hmotnosti a rachitidě
  • Dostatečný přísun tohoto vitamínu během celého života může výrazně snížit riziko Alzheimerovy i Parkinsonovy choroby
  • Nedostatek zvyšuje riziko vzniku psychiatrických onemocnění, zejména depresí
  • Vitamín D se podílí také na snížení rizika rakovinného bujení. Důležitý je zejména jako prevence rakoviny prsu, prostaty a tlustého střeva. Paradoxně také preventivně působí proti melanomu kůže.
  • Nízká hladina déčka v krvi zhoršuje průběh onemocnění dýchacích cest. Národním institutem zdraví bylo vypozorováno, že lidé trpící větším nedostatkem tohoto vitamínu měli mnohonásobně častěji syndrom akutní dechové tísně, což je hlavní komplikace onemocnění Covid-19.

Nadbytek vitamínu D3

Pokud se člověk nadměrně vystavuje slunečním paprskům (například při opalování), nemusí se předávkování vitamínem D3 bát, Tělo si totiž jeho tvorbu dokáže samo regulovat podle potřeb, takže hypervitaminóza vlivem slunění nenastává. Horší je to však se suplementací. Horní hranici denní dávky vitamínu D3 stanovil Evropský úřad pro bezpečnost potravin na 100 mikrogramů denně (4000 MJ). Je-li toto číslo dlouhodobě překračováno, může docházet k narušení metabolismu vápníku a fosforu. V dlouhodobém horizontu vede tento stav k hyperkalcémii a následné smrti.

Při suplementaci se proto doporučuje užívat také vitamín K2. Například novorozenci jej naprosto automaticky k receptu na vitamín D dostávají. Vitamín K totiž umí regulovat vysokou hladinu vápníku způsobenou nadbytkem déčka. Přenáší jej do kostí, což je zejména při růstu nebo ve stáří důležité. Prevencí hyperkalcémie je také dostatek hořčíku, který nadbytečný vápník rozpouští.

Doplnění vitamínu D3

Protože se dobře vstřebatelný vitamín D nachází v poměrně malém množství potravin, je třeba jej v některých případech doplňovat formou suplementace. Ta je důležitá zejména u novorozenců a těhotných matek, ale také u lidí, kteří se vyhýbají slunečnímu svitu nebo v zimním období, kdy je pobyt venku kratší a ultrafialového záření nedostatek.

TIP: Vyzkoušejte Infračervené panely místo Sluníčka!

To, zda máte jako dospělá osoba dostatek tohoto vitamínu, však příliš jednoduše nezjistíte. Ke stanovení hodnot je nutné odebrat krevní plazmu a provést krevní obraz i sedimentaci. Poté se podle obsahu vápníku a dalších látek posoudí, zda je hladina déčka optimální. Lékaři však určují dávku zejména podle množství vápníku v krvi.

Vitamín D3 u dětí

Z předchozího textu jasně vyplývá, jak moc důležitý je vitamín D3 u novorozenců, kojenců a u menších dětí. Řekli jsme si, že jeho nedostatek může způsobovat křivici a špatný vývoj kostí, nicméně potíží je více – například špatný tvar lebky, skolióza, onemocnění kyčlí, deformace obratlů, špatná chůze, řídnutí kostí, časté zlomeniny a mikrofraktury či opožděné vzpřimování kojence.

Aby se všem těmto problémům předešlo, předepisuje pediatr hned při první návštěvě dítěti vitamín D ve formě kapek. K němu dostává miminko také vitamín K, aby nedocházelo k nadbytku déčka v krvi. Není totiž lehké stanovit dávku a odhadnout, jak bude organismus dítěte vitamín metabolizovat. Mnohé matky se jeho podávání brání a tvrdí, že to není potřeba, pokud je dítě vystavováno dostatečně slunci. Neuvědomují si však, že novorozenec nemůže být doporučovaných 6 hodin na sluníčku, a v zimních měsících to není ani možné. Děti, které nejsou kojené, dostávají dostatečné množství vitamínu D z umělého mléka. U dětí kojených je na matce, jaký příjem déčka bude dítě z mateřského mléka mít.

Hlavní zdroje vitamínu D3

Přírodní zdroje

  • Sluneční (ultrafialové) záření
  • Ryby
  • Játra a vnitřnosti
  • Vaječný žloutek u slepic chovaných venku
  • Kvalitní kravské, kozí či ovčí mléko (tedy i mléčné výrobky). Zvířata ale musí být chována venku.

Suplementace D3

Před zahájením užívání léčiv a doplňků stravy s vitamínem D je vhodné si jeho hladinu nechat ověřit. Lékař pak stanovuje optimální dávku nejen podle aktuálních čísel, ale také podle dalších faktorů jako je věk, pohlaví, hmotnost a tak dále. Potravinové doplňky jsou vhodné k prevenci nedostatku vitamínu D3 v zimním období, u sportovců, potažmo také u těhotných žen. Dávkování je vždy uvedeno výrobcem na obalu přípravku a nesmí se překračovat. Dětem předepisuje déčko vždy pediatr.

Doporučujeme

Doporučujeme využívat vitamín D3 v kombinaci s vitamínem K2 a to především v zimních měsících.

Vitamin D3 s patentovanou formou Vitamínu K2 MK7, který v těle zvyšuje odolnost i využitelnost vitamínu D3.

Každá kapsle obsahuje 5000 IU vitamínu D3. Produkt neobsahuje žádná éčka, pojivem je bio kurkuma.

Perfektní zdroj synergicky působících vitamínů D3 a K2 v liposomální formě s vysokou biologickou dostupností.

Od Monika Břešťanská

Milovnice přírody, ekologie a všeho živého s vášní pro kvalitní literaturu a hudbu. Momentálně na mateřské dovolené, ale zároveň studentkou učitelství přírodopisu a českého jazyka. // Instagram