Proteinové tyčinky: Jak poznat ty dobré od špatných?

Proteinové tyčinky na nás vykukují všude. Na recepci ve fitku, v samoobsluze, supermarketu. Jsou skvělé jako rychlá a hodnotná svačinka mezi jídly, nebo třeba po tréninku. Jak vybrat tu správnou a nenaletět výrobci?

Zkontrolujte si množství proteinu

Aby tyčinka byla skutečně „proteinová“ a nešlo jen o reklamní tah prodejce, měly by bílkoviny tvořit alespoň 30 % až 40 % její hmotnosti. V jedné tyčince se tak většinou setkáte s množstvím 17 až 25 g proteinů, samozřejmě v závislosti na velikosti.

Nejlepší je se podívat na množství bílkovin na 100 g. Výrobci ale většinou procentuální zastoupení uvádí. Pokud by bylo příliš nízké, nejedná se o příliš kvalitní produkt. Najdou se však i výjimky, které mají o něco menší obsah proteinů, a přesto jsou výživově hodnotné díky celkově dobrému složení.

Na zdroji bílkovin záleží

Na trhu narazíte na několik druhů proteinů. Vždy závisí na tom, z jakého zdroje pochází. Od toho se odvíjí jeho vlastnosti, kvalita a také to, zda ho mohou konzumovat i vegetariáni a vegani. Nejlepší bílkovina pochází z živočišného zdroje, mléka. Jedná se zejména o:

  • syrovátkový koncentrát,
  • syrovátkový izolát,
  • hydrolyzát syrovátkové bílkoviny,
  • micelární kasein,
  • mléčná bílkovina.

Kvalitní je také vaječný albumin, což je vlastně sušený vaječný bílek. Tyto proteiny vám zajistí tu nejlepší výživu, jelikož mají vysokou biologickou hodnotu. Další alternativou je kaseinát vápenatý. Kvůli vysokému stupni denaturace bílkoviny má nižší využitelnost a biologickou hodnotu v porovnání s micelárním kaseinem, i tak ale jde o poměrně dobrý protein za výhodnou cenu.

TIP: Optimální denní příjem bílkovin (dávkování proteinů)

Pokud se vyhýbáte živočišné stravě, nebo jen chcete zkusit něco nového, dívejte se po tyčinkách z rostlinných zdrojů. Oblíbené jsou zejména proteiny z hrachu, konopí a hnědé rýže. Alternativní zdroje bohužel neobsahují tolik bílkovin a celkově mají i nižší biologickou hodnotu. Pro někoho může být problematický vyšší obsah škrobu.

A jak je to se sójou? V případě, že nejste vegani, tyčinkám ze sójového proteinu se raději vyhněte. Ač je považovaný za kompletní bílkovinu, ve srovnání s živočišnými zdroji má jen nízký obsah BCAA. Proto pokud vám jde hlavně o svalový růst, není tak efektivní. Navíc může způsobovat hormonální nerovnováhu, takže to s ním raději nepřehánějte.

TIP: Proteinové prášky – whey protein a další druhy

Zaměřeno na sacharidy

Nějaké sacharidy najdete v každé tyčince. Zatímco někteří zákazníci preferují jejich minimum, jiní se jim nebrání. Přeci jen jde o důležitý zdroj energie. Množství okolo 20 g až 25 g je v pořádku. Tyčinky nejčastěji obsahují klasické mono a disacharidy, komplexní polysacharidy a polyalkoholy. Jak to s nimi je a které bychom měli preferovat?

TIP: Optimální denní příjem sacharidů

  • Mono a disacharidy neboli cukry: Nejčastěji jde o glukózo-fruktózový sirup, glukózu, fruktózu, bílý cukr a třtinový cukr. Těchto cukrů by tyčinka měla obsahovat co nejméně.
  • Komplexní polysacharidy: škrob, obiloviny atd.
  • Polyalkoholy (polyoly): Syntetická sladidla, která jsou identická s přírodními. Jsou sladká, přesto mají nízkou energetickou hodnotu. Nejčastější je maltitol, erythritol.

Syntetická sladidla, jako třeba sukralózu, v tyčinkách najdete jen minimálně. Stejně jako u polyalkoholů, i u syntetických sladidel je lákavá nízká, někdy téměř nulová, energetická hodnota. Ideální je, pokud tyčinka obsahuje nejvíce komplexních polysacharidů a polyolů a minimum cukrů.

Když budete produkt tyčinku, nezapomeňte, že suroviny jsou v ní seřazeny sestupně. Tedy ty, kterých je tam nejvíc, jsou na prvních místech. A potom to pokračuje dál, k těm méně obsaženým.

Jak je to s tuky v tyčince?

Kvalitní proteinová tyčinka by měla obsahovat maximálně 10 g tuku. V množství by měly převažovat hlavně nenasycené mastné kyseliny. Nasycených by mělo být jen minimum, zhruba 3 g. Je běžné, že se tuky kombinují.

U tuku je důležité hlavně to, aby v tyčince fungoval. Nesmí mít negativní vliv na strukturu. A hlavně musí vydržet proces výroby. Proto se v tyčinkách příliš nesetkáte s populárními oleji jako je sezamový atd.

Naopak většinou obsahují palmový nebo kokosový, se kterými je to na hraně jak z výživového, tak ekologického hlediska. Bohužel ty proces výroby bez problémů ustojí, a navíc jsou levné. Vůbec nejlepší je, pokud tyčinka obsahuje zejména zdravé tuky – semínka a ořechy, kakaové boby, kakaové máslo, ořechová másla, mléčný tuk. Ty by měly tvořit většinu.

TIP: Tuky v těle: nejvíce energie z jednoho gramu

Je to i dobrý zdroj vlákniny

V každé proteinové tyčince byste měli najít okolo 3 g vlákniny. Ovšem čím víc, tím lépe pro vás. Některé obsahují i nad 10 g. Vláknina se postará o to, že budete delší dobu sytí a podpoří trávení. V tyčinkách se nejčastěji ukrývá pod názvem VitaFiber. Tato látka se extrahuje z kukuřičného škrobu.

TIP: Nejlepší zdroje vlákniny v běžně dostupných potravinách

Verdikt

Sečteno podtrženo – celková kalorický hodnota tyčinky by měla být okolo 300 Kcal. To je samozřejmě hodně individuální, záleží na vašich cílech. Pracujte tedy s celkovým denním energetickým příjmem a rozmyslete si, jak velký díl by si měla ukrojit vaše svačinka.

Je jasné, že pokud chcete hubnout, budete hledat produkt s minimálním obsahem sacharidů atd. Některé tyčinky jsou vhodné i při keto dietě a dalších low carb stravovacích režimech.

Jak vypadá ideální proteinová tyčinka?

  • Proteinů by měla obsahovat 17 g a více.
  • Sacharidů okolo 15 g, přičemž klasických cukrů by mělo být minimum.
  • Tuků do 10 g.
  • Vlákniny okolo 10 g.

Tyčinky bývají obohacené o vitamíny, minerály, stopové prvky. Najdete v nich také potravinářské přísady. Potravinářských přísad by tyčinka měla obsahovat úplně nejméně (kypřící látky, stabilizátory, barviva atd.). Jejich množství zjistíte tak, že odečtete hmotnost výživových složek od celkové hmotnosti uvedené na obalu. Celkově platí, že čím méně ingrediencí tyčinka obsahuje, tím lépe pro vás.

Nejlepší proteinové tyčinky

Vyšší obsah bílkovin (24 g) a dobrá cena. Obsažený protein je ze syrovátky, doplněný sójovým izolátem. Má poměrně vysoký obsah sacharidů a je hodně slazená. Přidané BCAA a l-glutamin.

Obsahuje 32 % proteinu – směs mléčného, syrovátkového koncentrátu a micelárního kaseinu. Dále v něm najdete zdravé tuky a vlákninu. Bez konzervantů, palmového tuku a s minimem sacharidů.

Má sice o trochu nižší obsah proteinů (22 %), za to je ze 100 % přírodních zdrojů. Je vhodná pro vegany, lidi s bezlepkovou dietu, a i pro příznivce raw stravy. Neobsahuje přidaný cukr, ani sóju.

Sportness Eiwess 50

Tyčinka s 50 % podílem kvalitního proteinu z mléčné bílkoviny. Za danou cenu je to super poměr. Slazeno maltitolem a sukralózou. Bohužel neobsahuje vlákninu. Za to v ní najdete palmový tuk.

Nutrend Deluxe Protein Bar

V tyčince najdete 32 % bílkoviny z živočišných zdrojů a vysoký obsah vlákniny. Neobsahuje lepek. Je hodně sladká, ocení ji milovníci mlsání. Prodává se za dobrou cenu, bohužel obsahuje poměrně dost chemikálií.

Sunkins Nutbar

Tato tyčinka má sice nižší obsah proteinů, jen 20 g na 100 g. Z hlediska složení je na tom ale velice dobře. Je přirozeně sladká díky sušeným jablkům. Obsahuje kvalitní syrovátkový a konopný protein.

Jakým tyčinkám byste se měli vyhnout?

Mezi jednu z nejhorších patří Dymatize Elite Bar, která láká na atraktivní příchutě. Ve složení z nich však nic nenajdete, chuť je čistě chemická. Navíc obsahuje spoustu cukru. Pozor na Max Sport Protein Bar. Ve složení je sója a spousta cukru. Plné chemikálií a palmového tuku jsou proteinové tyčinky Mars, Snickers a Bounty, které jsou ke všemu ještě dost předražené. Pozor na Energy Body Cookie. Obsahuje samou mléčnou čokoládu a sójový protein. Je to tedy spíš čokoládová tyčinka víc než cokoliv jiného.

Od Anna Macurová

Anička se živí jako copywriter a redaktor na volné noze. Textuje e-shopy a píše články na blogy. Baví ji počítačové hry, sport, zdravý životní styl a hromadění knih.