Modré světlo a brýle proti modrému světlu

Bez modrého spektra světla se naše tělo přes den neobejde. Před spaním bychom ho ovšem měli co nejvíce eliminovat. Jak může modré světlo večer škodit a k čemu jsou brýle blokující modré světlo?

Modré světlo a jeho rizika

Modré světlo je typ světla, který vychází nejčastěji z obrazovek televizí, telefonů nebo notebooků. Kromě elektronických zařízeních modré světlo produkují také zářivky nebo některé úsporné žárovky. Modré světlo dokáže ovlivňovat náš biorytmus, především pak vyplavování množství hormonu melatoninu – tzv. spánkového hormonu. 

Melatonin našemu tělu říká, kdy máme být v pozoru a kdy je čas na to jít spát. Světelné zdroje, především s modrým a zeleným spektrem světla, produkci hormonu potlačují a pak trvá, než naše tělo večer “vypne”.

Spektrum modrého světla

Modré světlo můžeme rozdělit na špatné a dobré. To špatné je mezi 380 a 470 nm – může způsobit poruchy spánku, šedý zákal nebo poškození sítnice. To dobré spektrum – od 470 do 500 nm (tyrkysově modré světlo) je naopak prospěšné.

Světlo v rozmezí 470-500 nm:

  • chrání oči před přeexponováním,
  • pomáhá paměťovým a kognitivním funkcím v mozku,
  • kontroluje cirkadiánní rytmus.

K večeru je dobré blokovat obě spektra modrého světla.

Jak zlepšit spánek? Omezení modrého světla v praxi

Když na vaši sítnici dopadá modré světlo, přes den je to signál, že je den. K večeru ale takové signály dávat svému oku nechcete. Následky působení modrého světla může být nekvalitní spánek nebo dlouhé usínání. Následky špatného spánku mohou pak vést k depresím, nebo zvýšenému hromadění neurotoxinů (vyšší riziko onemocnění).

  • Večer omezte zdroje modrého světla na minumum – alespoň 2 hodiny před spánkem
  • Používejte spíše teplejší tóny žárovek (nižší rozmezí hodnoty K)
  • Ztlumte podsvícení na displejích, používejte režimy Nočního osvětlení nebo NightShift
  • Používejte brýle proti modrému světlu (když neomezíte televizi, pak je nelze než doporučit)

Brýle proti modrému světlu najdete teď na každém rohu. Jsou v nich ale opravdu velké rozdíly. Z vlastní zkušenosti:

Brýle blokující modré světlo

Brýle proti modrému světlu k počítači

Brýle proti modrému světlu mohou být dioptrické, ale i zcela bez dioptrií. Jejich využití ovlivní spánek jen minimálně, ale jsou fajn pro běžné celodenní použití při kancelářské práci, kdy se od monitoru neodtrhnete.

Je dobré vybírat brýle v optice, případně nejsou špatné ty od Xiaomi.

Brýle blokující modré světlo k televizi

Pokud se chcete se spánkem dostat na jiný level, doporučím brýle od MitoLight. Jsou hodně oranžové – na úpravu fotek na PC nebo sledování 4K National Geographic to zkrátka není. Benefity tu ale jsou.

Oranžově zabarvené brýle blokují 100 % modrého světla a 80 % zeleného světla. Brýle ovlivňují většinu světelného spektra, které má dopady na cirkadiánní rytmus a produkci melatoninu. Tyto brýle blokují spektrum od 380 do 500 nm, ale propouštění dostatek zeleného světla, aby byla podpořena dostatečná prostorová orientace.

Kdy brýle používat?

Brýle jsou univerzálním doplňkem, který lze vzít i do kanceláře. V případě brýlí především k počítači nikdo nepozná, zda se jedná o dioptrické kousky nebo ty proti modrému světlu.

U oranžově zatmavených brýlí doporučím spíše použití doma, k televizi. Jsou unisex a stojí pár stovek korun. Optimální je jejich využití 2 hodiny před spaním. V kombinaci s terapií červeným světlem po probuzení to dokáže spánek (a hlavně usínání) ovlivnit až neskutečně.

Petr Krauz

Od Petr Krauz

Amatérský sportovec se skromnými výsledky, milovník zdravé výživy a kroket s tatarkou. Mimo jiné také SEO konzultant na volné noze, majitel webu Krauzovinacestách.cz a zakladatel projektu Marketingová-Plzeň.cz // Instagram | LinkedIn | Facebook