Omega-3: K čemu jsou potřeba a jaké doplňky vybrat?

Slyšíme o nich v souvislosti se stravováním doslova ze všech stran, ale proč jsou vlastně omega-3 nenasycené mastné kyseliny tak důležité? Je nepopiratelným faktem, že aby byl člověk zdravý a mohl žít spokojeným a dlouhým životem, je důležité, aby měl pestrý jídelníček plný zdravých potravin bohatých na důležité živiny, vitamíny, minerály a stopové prvky.

Tyto kapsle jsou vyráběny pod přísnou kontrolou za pomoci speciálních moderních technologií tak, aby neobsahovaly žádné zdraví škodlivé látky. Vzhledem k vysoké koncentraci Omega-3 nenasycených mastných kyselin je výrobek vhodný pouze pro dospělé. Užívají se 2 kapsle denně s jídlem.

Tento produkt je specifický tím, že se nejedná o kapsle, nýbrž o tekutý olej. Pokud máte s rybím tukem na lžičce špatné zkušenosti, zde se nepříjemné chuti a zápachu bát nemusíte – olej nemá žádné aroma a chutná po pomerančích. V jedné polévkové lžíci najdeme obsah až 6 běžných tobolek, dávkování je tedy půl až jedna lžíce denně.

Tento výrobek je cenným zdrojem EPA a DHA. Je dostupný ve formě kapslí, které se užívají třikrát denně s jídlem. Malé děti od 3 let užívají pouze jednu kapsli denně. Jedná se o produkt ve farmaceutické kvalitě, který neobsahuje žádné zdraví škodlivé látky, jako jsou těžké kovy a podobně.

Mezi takové látky bezesporu patří i omega-3 nenasycené mastné kyseliny. Ty si bohužel naše tělo samo vytvořit nedokáže (stejně jako mnohé další prvky), a tak je potřeba je přijímat s potravou. Proč bychom měli dbát na jejich dostatek a v jakých potravinách omega-3 najdeme?

Omega-3 nenasycené mastné kyseliny

Omega-3 řadíme do skupiny nenasycených mastných kyselin, které se v tělech savců nedokáží syntetizovat. To znamená, že je musejí přijímat v potravě. Dostatek těchto látek v těle je velice důležitý pro správné fungování kardiovaskulárního systému (zejména jako prevence infarktu myokardu), ale také pro fungování imunitního systému či centrální nervové soustavy.

Součástí omega-3 kyselin jsou dvě, respektive 3 polynenasycené mastné kyseliny. Konkrétně se jedná o EPA a DHA. Třetí polynenasycenou mastnou kyselinou bývá ALA – tu ale nalezneme pouze v rostlinných zdrojích a při příjmu omega-3 ze zdrojů živočišných si ji musí tělo z předchozích dvou kyselin samo přetvářet. Všechny tyto látky jsou velmi důležitou součástí buněčných membrán a bez jejich přítomnosti nemůže lidské tělo správně fungovat.

Odkud můžeme omega-3 kyseliny získat?

Hlavním zdrojem EPA a DHA je rybí tuk (olej). V něm najdeme těchto kyselin největší koncentraci, nicméně to, že jíme ryby, ještě nemusí znamenat dostatečný příjem omega-3. Záleží totiž na konkrétním druhu ryby – u sladkovodních druhů je jejich obsah poměrně nízký, u mořských ryb je tomu naopak. Nejvíce omega-3 najdeme u divokého lososa a atlantských makrel.

Neopomenutelné množství těchto látek se však nachází i v rostlinných zdrojích. Jak jsme si již zmínili výše, komplex omega-3 nenasycených mastných kyselin rostlinného původu zahrnuje také kyselinu ALA, kterou u rybího tuku nenajdeme. Mezi potraviny bohaté na omega-3 patří například lněná semínka (či olej z nich), sója, chia semínka, konopný olej, řepkový olej, mořské řasy nebo vlašské ořechy.)

TIP: Ořechy jako základ zdravého jídelníčku

Proč tělo omega-3 potřebuje?

Tyto látky jsou důležitou součástí nejen některých struktur v lidském těle, ale jsou také zapotřebí pro uskutečnění různých procesů. Potřebujeme je tedy k zajištění zdraví:

  • kardiovaskulární soustavy
  • nervové soustavy, zejména mozku
  • plodu v těle matky a k jeho normálnímu vývoji
  • organismu jako celku – pomáhají předcházet zánětům v těle

Doporučená denní dávka Omega 3

Doporučená denní dávka omega-3 nenasycených mastných kyselin se samozřejmě liší v závislosti na věku, pohlaví i aktuálním stavu organismu. Například těhotné ženy potřebují těchto látek mnohem více. Důležité jsou také u dětí ve vývoji, nicméně ani dospělí a zdraví lidé by na jejich příjem neměli rozhodně zapomínat.

Na konkrétních číslech se však neshodují ani odborníci. Některé zdroje uvádějí, že dospělému člověku stačí přijmout 250 mg omega-3 denně. V jiných se však dočtete, že je potřeba přijmout 500-1000 mg, což je skutečně velký rozdíl. Důležitý je však také poměr přijímaných omega-3 a omega-6 mastných kyselin. Ten by měl být 1:3.

Doplňky stravy – proč je užívat a jaké zvolit?

Abychom do sebe dostali 1000 mg omega-3 denně, museli bychom spořádat téměř 20 kilogramů rybího masa ročně. Kdyby se měl takto stravovat každý člověk na planetě, brzy bychom si mohli o čerstvých mořských rybách nechat jen zdát. Proto je vhodné je doplňovat také z jiných zdrojů, které jsme si uvedli už výše.

Denní dávku však mnohdy není možné pokrýt, a tak se nabízí možnost dostat omega-3 do těla prostřednictvím doplňků stravy. Na trhu jich je celá spousta. Obvykle se jedná o žluté tobolky, které se jednoduše polykají. Výjimkou však nejsou ani tekuté formy, které se podávají na lžičce. Pojďme se teď podívat na několik tipů na skvělé a ověřené produkty, se kterými při výběru nešlápnete vedle.

Nejlepší Omega 3

Reflex Omega-3 – 90 kapslí

Tento výrobek je cenným zdrojem EPA a DHA. Je dostupný ve formě kapslí, které se užívají třikrát denně s jídlem. Malé děti od 3 let užívají pouze jednu kapsli denně. Jedná se o produkt ve farmaceutické kvalitě, který neobsahuje žádné zdraví škodlivé látky, jako jsou těžké kovy a podobně.

Kapsle jsou vyráběny pod pečlivou kontrolou, přičemž každá šarže je testována právě na již zmíněné těžké kovy, které se v mořských rybách běžně vyskytují. Díky moderním technologickým postupům je možné tyto látky spolehlivě odstranit. Výrobek splňuje veškeré předpisy a normy, je tedy zcela bezpečný pro dlouhodobé užívání.

Opti Omega-3 Orange 200 ml

Tento produkt je specifický tím, že se nejedná o kapsle, nýbrž o tekutý olej. Pokud máte s rybím tukem na lžičce špatné zkušenosti, zde se nepříjemné chuti a zápachu bát nemusíte – olej nemá žádné aroma a chutná po pomerančích. V jedné polévkové lžíci najdeme obsah až 6 běžných tobolek, dávkování je tedy půl až jedna lžíce denně.

NOW Omega-3, molekulárně destilované, 200 softgelových kapslí

Tyto kapsle jsou vyráběny pod přísnou kontrolou za pomoci speciálních moderních technologií tak, aby neobsahovaly žádné zdraví škodlivé látky. Vzhledem k vysoké koncentraci Omega-3 nenasycených mastných kyselin je výrobek vhodný pouze pro dospělé. Užívají se 2 kapsle denně s jídlem.

Od Anna Macurová

Anička se živí jako copywriter a redaktor na volné noze. Textuje e-shopy a píše články na blogy. Baví ji počítačové hry, sport, zdravý životní styl a hromadění knih.