Polohovací stoly – jak vybrat elektricky nastavitelný stůl?

Pokud jste se rozhodli, že svůj den v kanceláři chcete udělat zdravější s pomocí polohovacího stolu, přichází na řadu výběr vhodného modelu a konfigurace. Na polohovací stůl totiž samozřejmě můžete mít různé požadavky. V tomto článku si proto představíme důležitá kritéria, na která byste se měli při výběru polohovacího stolu zaměřit. V případě, že s jeho pořízením ještě stále váháte, dále v článku najdete důvody, jaké polohovací stůl přináší výhody. Nakonec si můžete připomenout zásady správného sezení u počítače, protože práce na počítači je pro mnoho lidí neodmyslitelnou součástí každého všedního dne. 

Důležitá kritéria při výběru polohovacího stolu

Abyste byli se stolem maximálně spokojeni, je třeba věnovat jeho výběru trochu času. Musí totiž vyhovovat vašim potřebám, jinak si svou volbu můžete brzy vyčítat.

Rozsah nastavení výšky stolu

Zásadním parametrem u polohovacích stolů je pochopitelně to, v jakém rozsahu umožňují nastavit výšku pracovní desky. Lidé s průměrnou výškou by obvykle neměli mít s nedostatečným výškovým rozsahem problém ani vsedě, ani vestoje. Zejména lidé s vyšší postavou si však musí dávat pozor na to, aby se stůl dal zvednout dostatečně vysoko pro pohodlnou práci vestoje.

Zvedací mechanismus

Zvedání stolu může být zajištěno buď mechanicky (ruční ovládání), kdy se stůl zvedá pomocí točení klikou, nebo se o posuv desky stolu nahoru a dolů stará motor. V případě stolu s elektromotorem je sice nezbytné jeho připojení do zásuvky, ale poskytuje vyšší komfort a nikde nepřekáží zmíněná klika. U stolů s motorem stačí jednoduše zmáčknout tlačítko a deska se začne pohybovat požadovaným směrem.

U motoru je důležitá jeho síla, která ovlivňuje rychlost zvedání/klesání desky – ta se obvykle pohybuje mezi 25–38 mm/s. Rychlost závisí také na počtu motorů, když stoly mohou být vybaveny buď jedním, nebo dvěma motory. Pokud budete mít možnost, ověřte si, zda není motor příliš hlučný, aby stůl nerušil kolegy v kanceláři.

Rozměry pracovní desky

Dalším zásadním bodem jsou rozměry pracovní desky. Pracovní deska stolu musí být dostatečně velká, aby se vám na stůl s rezervou vešlo vše, co potřebujete, například monitor, notebook, klávesnice, lampa nebo odkladač na dokumenty. Stůl se pak musí vejít na určené místo. Někteří prodejci umožňují volbu nejen šířky a hloubky desky, ale také její tloušťky.

Design

U pracovní desky si kromě rozměrů často můžete vybrat její vzhled podle vašeho vkusu. U některých stolů si lze sladit nohy stolu s pracovní deskou do stejné barvy, nebo si můžete k lakovaným nohám vybrat dřevěný dekor pro vytvoření stylové kontrastní kombinace.

Příslušenství

Když už se rozhodnete investovat do polohovacího stolu, není od věci si k němu pořídit nějaké příslušenství. O jaké příslušenství se jedná? Jde například o flexibilní držák monitoru se šroubovým úchytem, který ušetří místo na stole a umožní snadné a přesné nastavení polohy monitoru. Praktickou pomůckou je organizér kabelů, s jehož pomocí zkrotíte všechny neposlušné kabely vedoucí ze stolu. Pokud používáte stolní počítač, využití může najít držák počítače přimontovaný ze spodní strany desky stolu. K desce stolu lze dále přimontovat třeba uzamykatelný šuplík.

Stabilita a kvalita zpracování

Nakonec je dobré si ověřit celkovou kvalitu zpracování a použitých materiálů spolu s nosností a stabilitou stolu. Stůl by se v žádném případě neměl viklat, protože by vás to při práci rozrušovalo. To, že musí bezpečně zvládnout unést zatížení v podobě monitoru a dokumentů, které vám běžně leží na stole, je pak samozřejmostí. Nosnost polohovacích stolů se většinou pohybuje v rozmezí od 50 kg do 125 kg dle provedení nohou, výkonu motoru a zvolené desky stolu. K vyšší bezpečnosti a ochraně proti poškození stolu i okolního vybavení kanceláře navíc pomůže, pokud stůl disponuje antikolizním systémem.

Rizika dlouhého sezení a přínos polohovacího stolu

O tom, že každodenní dlouhé sezení je škodlivé pro lidské zdraví není třeba dlouze diskutovat. Jeho důsledky jsou pak ještě větší, pokud nedodržujete zásady správné ergonomie. Potvrzuje to nejen nespočet výzkumů, ale snad většina z nás to již pocítila na vlastní kůži, či spíše na vlastním těle.

Dlouhé sezení vede především k bolestem zad a krku z důvodu nadměrného zatížení meziobratlových plotének, a dokonce může dojít k jejich vyhřeznutí. V důsledku toho pak mnohdy vzniká i bolest hlavy. Škodí však celému pohybovému aparátu, když přispívá k ochabování svalstva, vzniku svalových dysbalancí nebo tuhnutí kloubů. Kvůli dlouhodobému nesprávnému sezení se můžete začít potýkat i se syndromem karpálního tunelu.

Díky polohovacímu stolu si jednak budete moct přizpůsobit pracovní místo přesně podle ergonomických zásad a jednak vám stůl dovolí se při práci u stolu, obvykle při práci na počítači, postavit bez nutnosti přerušit plnění daného úkolu. To pomůže zmírnit, nebo zcela odstranit zmíněné problémy. Správná ergonomie pracovního prostředí navíc zvyšuje výkonnost – pokud vás totiž nebude trápit žádná bolest, budete se moct plně soustředit na svou práci.

Zásady správného sezení u počítače

Používání kvalitního kancelářského vybavení, které podporuje zdravější práci, je skvělým základem, jak předejít nechtěným zdravotním následkům. Pokud ovšem nebudete dodržovat zásady správného sezení, tak nevyužijete jejich potenciál naplno.

TIP: Jak sedět u počítače?

Napřímený posez

Sedět byste měli se vzpřímenými zády, pokuste se vyhnout pololehu, který je velmi často k vidění. Nemusíte sedět úplně jako u zdi, přirozené napřímení, třeba s lehkým záklonem, je ideální.

Správná výška stolu

Deska stolu by měla být v takové výšce, abyste při položení rukou na stůl svírali v loktech přibližně pravý úhel. Lokty mají zároveň být zhruba v úrovni desky stolu podepřeny područkami, a proto jsou užitečné výškově nastavitelné područky.

Vhodné nastavení židle

Ve správné výšce by měla být nejen deska stolu a područky kancelářské židle, ale platí to také pro sedák židle. Sedák židle nastavte tak, abyste v kolenou svírali pravý úhel. Nohy mějte před sebou a neseďte s nohama přes sebe. Občas je můžete kvůli protažení natáhnout dopředu.

Umístění monitoru

Střed monitoru by měl být lehce pod úrovní očí a horní hrana monitoru naopak mírně nad ní. Takové nastavení výšky monitoru zaručí, že nebudete hlavu příliš předklánět nebo zaklánět. Vhodné je mít polohovatelný monitor, v opačném případě ho pravděpodobně budete muset něčím podložit, zejména pokud jste vyšší postavy.

Symetrické uspořádání stolu

Monitor i klávesnici musíte mít přímo před sebou, abyste celé hodiny neproseděli s natočeným trupem a krkem. Pokud máte více monitorů, postavte před sebe ten hlavní, na který se díváte nejčastěji, a snažte se ho využívat co nejvíce.

Při práci se postavte

Nejlepším způsobem, jak zmírnit negativní následky dlouhého dne v kanceláři, je snaha o to se dlouhému sezení vyhýbat. Právě to vám umožní výškově nastavitelný stůl, a to i v případě, že budete muset celý den trávit jen u jednoho (svého) stolu. Nejlepší je práci vsedě a vestoje vystřídat několikrát za den, ale už 30 minut stání v jinak prosezené pracovní době dokáže přispět ke zmírnění bolesti zad a krku a zvýšení produktivity.

TIP: Zkuste také střídat sezení na židli a na míči. Proč sedět na míči?

Od Tomáš Krauz

Tom je vášnivý motorkář a běžec. Studuje na ZČU na strojní fakultě a rád píše o zdravém životním stylu, běhání a tématech ze života.