Zásady zdravého hubnutí

Foto: SHVETS production, Pexels

Přes všechny ty „zázračné“ a leckdy až bizarní metody stravování, které mají zajistit dokonalou postavu, někteří zapomínají, že snahy o zhubnutí mají jeden společný základ. Dieta, která zaručeně funguje, je snížení příjmu kalorií a navýšení energetického výdeje. Jak na to, abyste zhubli zdravě a bez jo-jo efektu?

Hubnutí jako proces

Ke snižování tělesné hmotnosti může docházet při úbytku tukové, ale i svalové tkáně. Ztrácení svalů zamezíte správným přístupem k jídelníčku i fyzickou aktivitou. Hubnutí lze podpořit i alternativní medicínou či doplňky z lékárny, nespoléhejte na ně však příliš. Tu nejnáročnější část procesu budete muset zvládnout sami.

4 zásadní kroky ke zdravé hmotnosti

Motivace a psychická připravenost

Abyste vydrželi, musíte být motivovaní. Nastane mnoho okamžiků, při kterých to budete chtít vzdát, proto byste si měli ujasnit, proč vlastně chcete zhubnout a jaké to bude, až se vám to povede. Netrestejte se za případná přešlápnutí, vždy se však včas vraťte na nově položené koleje.

Energetický příjem a výdej

Na začátku potřebujete znát a analyzovat své stravovací návyky. V této části se neobejdete bez vážení a poctivého zapisování všech snědených potravin a nápojů alespoň po dobu 1 týdne. Všímejte si, jaké potraviny kde a kdy konzumujete a jaké je jejich složení. Pomocí kalorických tabulek zjistíte, kolik energie přijímáte a jaké složky ve vaší stravě převládají.

Informace porovnejte s doporučeným jídelníčkem a ideální hmotností (pro hrubou orientaci lze využít kalkulačku BMI). Nejlepší variantou je nechat si skladbu potravin sestavit na míru od odborníka, nicméně základní pravidla zdravého stravování se často opakují:

  • Uberte množství kalorií o 15–30 %. Vynechte tučné, sladké a vysoce průmyslově zpracované potraviny, zvyšte příjem ovoce a zeleniny.
  • Přijímejte dostatečné množství komplexních sacharidů, bílkovin i vhodných tuků (rostlinné, v rybím mase atd.), vlákniny, vitaminů a minerálů. 
  • Nezapomínejte na dostatečný pitný režim a preferujte čistou vodu.

Pohyb i relax jsou stejně důležité

Pohyb vám pomůže snáze shodit kila, nabrat kondici a vytvarovat postavu, proto by měl být nedílnou součástí vaší proměny. Začněte zlehka a věnujte dostatek času také kvalitnímu odpočinku, aby tělo mohlo regenerovat. Nepodceňujte spánkový režim – prospějete tím hubnutí i své psychice. Vyvarujte se chronického stresu, který úbytek hmotnosti negativně ovlivňuje.

Nevíte, jak na to? Nechte si pomoci

Už se snažíte zhubnout několik týdnů či měsíců, a stále se nedaří? Nestyďte se říci si o pomoc u výživového poradce či v lékařské ordinaci, problém s hmotností může mít i zdravotní příčiny. S pohybem a správným prováděním cviků vám pomohou trenéři. 

Váš nový životní styl

Nesnažte se zhubnout hodně a rychle, takové diety často končívají jo-jo efektem a dalšími kily navíc. Pokud chcete zhubnout trvale, musíte se také trvale zdravěji stravovat a pravidelně se hýbat.

Od 4health

Administrátor, milovník sportu a cestování + zdravé stravy.