Spalovače tuků – má to smysl?

Spalovače tuků jsou velmi oblíbeným doplňkem stravy, který ale mnozí stále pokládají za zázračnou pilulku na hubnutí. Správně zvolený spalovač vám sice dokáže trochu pomoci k vysněné postavě, nicméně pokud nebudete dodržovat správnou životosprávu a trochu se hýbat, budou to pouze vyhozené peníze.

Jak fungují spalovače tuku?

Spalovače tuků a látky v nich obsažené mají primárně za úkol zvýšit podíl využívání tuků z tukových zásob jakožto zdroje energie nejen při běžné či sportovní aktivitě ale i pro klidový metabolismus. To vše díky látkám které ovlivňují metabolismus tuků.

Setkat se můžeme ale také s termogenními látkami, které zvyšují celkový energetický výdej organismu. Dále se stimulačními látkami, které vám pomůžou nabudit se nejen při tréninku a vyhnout se brzkým pocitu vyčerpání. A v neposlední řadě také s látkami které snižují pocit chuti k jídlu a často také absorpci živin v trávicím traktu.

Rozdělit je pak můžeme na spalovače komplexní, kdy obsahují celé výše zmíněné spektrum látek a cílí tak na spalování tuků ze všech stran. Druhou variantou jsou spalovače jednodruhové, které jsou tvořené pouze jednou látkou s určitý cílem. V takovém případě se můžeme nejčastěji setkat s kofeinovými tabletami, synefrinem či karnitinem.

Jak správně hubnout

Byť se výčet účinků látek obsažených ve spalovačích tuku může zdát jako malý zázrak, díky kterému snadno zhubnete, opak je pravdou. 

TIP: Jak hubnout správně? Nedělejte hloupé chyby

Často se v praxi setkáme s lidmi, kteří trénují o sto šest, tráví hodiny ve fitku s činkami  i na běžeckém páse ale efekt je nulový. Zejména ti pak sáhnou po spalovači tuku v domnění, že za ně vše vyřeší. Při hubnutí jde ale především o kalorický deficit, takže vám nebude stačit pouze pravidelné dávkování spalovače a tvrdé tréninky, primárně si budete muset udělat pořádek i ve svém stravování.

Váš jídelníček by měl být vyvážený a pestrý nicméně jeho celková kalorická hodnota by neměla přesáhnout váš kalorický výdej, který zvyšuje právě zmíněné cvičení. Pokud jste se tedy po týdnech tvrdých tréninků nedostali blíže svému cíli, nevěšte hlavu. Upravte svůj jídelníček a celkový efekt pak pouze podpořte správně zvoleným spalovačem tuku.

Jak vybrat vhodný spalovač tuku

Spalovač tuků vybírejte podle toho, co od něj primárně očekáváte. Například průměrná žena, která chce shodit nějaké to kilo navíc, stravu má upravenou a výdej zvyšuje především lehčí aktivitou jako jsou dlouhé procházky, občas běh či kolo, zřejmě sáhne spíše po komplexní směsi. Oproti tomu muž, který chce jen trochu prorýsovat svaly aby v létě vynikly na koupališti a potřebuje nakopnout při tréninku, může volit i z jednodruhových spalovačů s danými účinky.

Při výběru si všímejte jaké látky a v jakém množství spalovač obsahuje. Mezi nejčastější pak patří následující:

Kofein

Kofein patří mezi nejznámější spalovač tuků. Přirozené se vyskytuje v kávě, zeleném čaji či guaraně. V lidském těle pak funguje jako stimulátor centrální nervové soustavy, potlačuje únavu a navozuje bdělost.

V rámci odbourávání tuku pak přispívá ke zvýšení metabolismu a využívání tukových zásob jakožto zdroje energie pro pracující sval. Odsouvá se tak využití zásob glykogenu jakožto zdroje energie. Současně kofein zvyšuje tep a stimuluje oběhový i respirační systém.

Byť se kofein jeví jako bezpečná látka, jedná se o nejrozšířenější drogu na světě a jím se můžete předávkovat. Při požití velkých dávek kofeinu se můžete setkat s podrážděností, neklidem či nespavostí. Můžete ale být také vystresovaní, rozrušení a naopak ztrácet energii. Nejčastěji se po požití většího množství kofeinu setkáte s bolením žaludku, který je zapříčiněn jeho překyselením.

Obecně by dospělí neměli užívat více než 3 – 6 mg kofeinu na kilo tělesné hmotnosti. Nicméně i tento údaj může být zavádějící a dávkování kofeinu je opět velmi individuální. Některé osoby mohou trpět přecitlivělostí na kofein, či špatnou funkcí ledvin a tak pro ně bude toxická i nižší dávka. Zkrátka nic se nemá přehánět a tak i kofein dávkujte s rozvahou.

Synefrin

Synefrin patří obdobně jako kofein mezi přirozeně se vyskytující alkaloidy, které nalezneme především v různých citrusových plodech a šťávách z nich. Hojně je po dlouhou dobu využíván zejména v čínské medicíně a to zejména díky tomu, že narozdíl například od kofeinu nemá tak velké nežádoucí vedlejší účinky jako je zvýšení srdečního tepu.

Při užití synefrinu dochází ke zvýšení klidového metabolismu, termogenezi a aktivaci lypolýzy v tukových buňkách. Často se používá v kombinaci s kofeinem, který ještě umocňuje jeho účinky v rámci spalování tuků.

Za optimální denní dávku se považuje 10 – 20 mg synefrinu. Při výběru doplňků stravy s jeho obsahem si všímejte především toho, kolik čistého synefrinu reálně obsahuje. Výrobce jej uvádí většinou v procentech a tak si snadno přepočtete jeho reálnou koncentraci.

Zelený čaj a extrakty z něj

Zelený čaj je nejen velmi účinný stimulant, ale také výborný antioxidant se zdravý prospěšnými funkcemi. Nejdůležitějšími látkami zeleného čaje díky kterým má své specifické vlastnosti jsou katechiny. Mezi ně patří epikatechin, epikatechin gallát, epigallokatechin a nejkoncentrovanější epigallokatechin-3-gallát známý také jako EGCG. Právě EGCG má 25 – 100 x větší antioxidační kapacitu než například vitamín C a E. 

Jeden šálek zeleného čaje obsahuje zhruba 35 – 100 mg kofeinu a 10 – 50 mg EGCG. Synergická funkce katechinů a kofeinu obsažených v zeleném čaji vede k většímu využití tuků jakožto zdroje energie a podporuje zrychlení klidového metabolismu. Celkové účinky jsou však závislé na jeho dávkování a výraznějšího efektu dosáhnete až při dávkách zhruba 400 – 500 mg EGCG

Vzhledem k potřebným vyšším dávkám je obtížné dosáhnout žádoucích účinků samotným pitím zeleného čaje a proto je vhodnější sáhnout po kvalitních suplementech s vhodnou kombinací s kofeinem. 

Karnitin

L-Karnitin napadne asi každého jako první když se řekne spalovač tuků. Už při příchodu do fitness centra můžete v policích za recepcí vidět nespočet nápojů a ampulek, které hlásají právě obsah L-Karnitinu.

Nicméně L-karnitin je látka, která se v těle přirozeně vyskytuje a je nezbytný zejména pro svalové buňky, mozek, srdce a u mužů jej můžeme nalézt dokonce ve spermiích. V organismu si je sami dokážeme syntetizovat ze dvou esenciálních aminokyselin – lysinu a methioninu, přičemž je tato syntéza závislá také na vitaminu C. Přirozeně jej pak přijímáme ve stravě zejména v mase a mléku či v energetických nápojích. Organismus je pak schopen vstřebat až 85% L-karnitinu z jídla, zatímco ze suplementů pouze cca 15%. 

Vzhledem k tomu, že si L-karnitin umíme sami vyrobit, jeho suplementace podle většiny výzkumů nevede u zdravých lidí ke zvýšenému spalování tuků. Význam má ve chvíli, kdy jej máme v těle nedostatek například v důsledku přechodu na rostlinnou stravu.

Závěrem

Ať už se rozhodnete pro užívání spalovače tuku nebo ne, primárně se zaměřte na svůj jídelníček a pohybovou aktivitu – teprve poté bude mít jeho suplementace smysl. Nejedná se totiž o žádnou zázračnou pilulku, která vše udělá za vás, zatímco se budete z gauče dívat na televizi. Látky obsažené ve spalovači pouze umocní vaše snažení založené na kalorickém deficitu.

Na obalech suplementů si všímejte množství obsažených látek a vyberte ten nejvhodnější pro vás. Komplexní spalovač tuku si navíc můžete namíchat dle vlastního uvážení i sami. Užívat tak můžete například synefrin a kofein, který doplníte i o extrakt ze zeleného čaje (EGCG).

Přečtěte si také

Od Martina Lavičková

Fitness trenérka a výživová poradkyně, finalistka bikiny fitness. Aktuálně máma na plný úvazek s vášní pro dobré jídlo a pohyb v jakékoli formě. // Instagram | Facebook