Skyrunning – posuňte svůj běh na top level

V poslední době se u horských závodů stále častěji setkáváme s pojmem Skyrunning. Co si ale pod tímto pojmem představit? Jak skyrunning vznikl a je vůbec vhodný pro každého?

Obsah článku

Obecně o skyrunningu

Skyrunning jakožto extrémní sport v přírodě je definován jako horský běh, u kterého se překonává nadmořská výška minimálně 2000 m, stoupání dosahuje alespoň 30% a náročnost nepřesahuje II. stupeň horolezecké klasifikace obtížnosti. Cílem je dosáhnout nejvyššího vrcholu v co nejkratším čase.

V současné době je toto sportovní odvětví pod světovou asociací International Skyrunning Federation (ISF), která pořádá každoročně Skyrunner World Series jako celoroční soutěž složenou z vybraných závodů a jednou za dva roky Euro Skyrunning Champs.

Trocha historie..

U zrodu skyrunningu v roce 1992 stál Ital Marino Giacometti spolu s partou nadšenců běhajících po alpských kopcích. Marino, který je považován za otce skyrunningu, byl skvělý horolezec a dobrodruh. Za zmínku stojí jeho zdolání dvou osmitisícovek a několik rychlostních rekordů ve výstupech na vrcholy v Alpách i Himalájích. Jeho motto zní „rychle a nalehko“ – Giacometti byl schopen s minimem výbavy během jednoho dne pokořit až tři vrcholy.

Skyrunning i u nás

I u nás byla založena Czech Skyrunning Association (CZSA) a to v roce 2013. U jejího zrodu stál Sam Straka (viceprezident CZSA) se svou ženou, skvělou běžkyní Ankou Strakovou. I když česká příroda zrovna neoplývá strmými srázy ani vysokou nadmořskou výškou, podařilo se našemu týmu vybojovat 3. místo v celkovém hodnocení světové skyrunningové série.

Závody skyrunningu

Skyrunning v sobě kombinuje v současnosti několik disciplín:

  • SkyRace® – obecná definice závodů ve skyrunningu s minimální vzdáleností 20 km a 1200 m vertikálního stoupání
  • Vertical Kilometer® – závod definovaný v různých nadmořských výškách (0 – 1 000 m, 1 000 – 2 000 m, 2 000 – 3 000 m) s kolmým stoupáním a proměnlivým terénem
  • SkyMarathon® – závod s minimální vzdáleností 30 km uběhnutý za méně než pět hodin s minimálním vertikálním stoupáním 2 000 m
  • Ultra SkyMarathon® – závody o délce 50 km až 99 km s minimálním převýšením 3000 m nebo maximálním časem cíle kratším než 16 hodin
  • a nejdrsnější Sky Extreme – hodně technický závod s náročnými seběhy v druhé půli

Nejvíce skyrunnigových závodů se stále odehrává v Evropě. Alpy, kde se skyrunning narodil, jsou se svými strmými a technickými tratěmi ideálním prostředím podobně jako Pyreneje. Snahou většiny organizátorů je zachovat původní koncept Marina – od moře k nebi nebo cesta z města/vesnice na vrchol hory.

Uvažovalo se dokonce i o zařazení skyrunningu pod olympijské kruhy. Lauri van Houten, viceprezidentka a výkonná ředitelka ISF, ale říká “Být olympijským sportem je to, o čem všichni sní, ale musíme být praktičtí. Nakonec, naším sportovištěm jsou hory, ne komfort stadionu. Naštěstí, běžci si to uvědomují a podporují to.”. (Zdroj: www.skyrunning.cz)

Jak se dostat ke skyrunningu?

Každý jednou vybíhá poprvé (o tom, jak začít běhat, si můžete přečíst zde), ale také se každým během zlepšujeme a zlepšujeme. Začínáme na půl hodince pomalého klusání v rovinatém terénu, kdy máme co dělat, abychom to udýchali, ale stále se posouváme a najednou jsou běhy delší a snesitelnější. Když už jste zkušený běžec, pomalu Vás začne nudit stále stejná trasa. Jenže co dál? Rádi byste běželi přes hodinu, ale dvě hodiny kroužit po parku se Vám nechce? Časovou náročnost bychom sice uspokojili, ale pořád je to málo. Právě v této fázi přichází na řadu skyrunning. Běh po nezpevněných pěšinách, překonávání přírodních překážek a kochání se neustále novými výhledy do krajiny. Tím, kdo určuje, kudy poběžíte, je jen příroda. Tři nejdůležitější parametry pro zdolání skyrunningu je fyzická příprava (běhání, síla, rovnováha, pohyblivost a protažení), dovednosti pro skyrunning (schopnost zdolat výškové metry, technické dovednosti do kopce, z kopce atd., specifický silový trénink, rovnováha a mentální síla) a technika běhu (pro maximální efektivitu a výdrž).

TIP: Jak správně dýchat při běhání

Je skyrunning pro každého?

Pro běžce, které už nenaplňuje běhání po lese natož po běžeckém okruhu, se skyrunning stal určitým životním stylem. Je tu však jak časová, tak destinační náročnost, která je pro většinu z nás zásadní. Mezi každodenním koloběhem bude mezi námi jen málo jedinců, kteří mají možnost se jít čtyřikrát do týdne proběhnout na několik hodin do většího kopce nebo po horách. Za zkoušku to ale rozhodně stojí! Ušetřete si trošku času a utečte alespoň na chvíli od všední reality do přírody. Třeba objevíte svůj nový koníček nebo budete mít alespoň dostatek času na přemýšlení a nadýcháte se čerstvého vzduchu. Dalším důležitým bodem je samozřejmě fyzička. Rozhodně bychom nedoporučili vyrazit rovnou na skyrunning při svém prvním běhu. Nejdříve se naučte správně běhat a dýchat, natrénujte si svou fyzičku a poté vyražte vstříc novému sportu jménem skyrunning.

Od Bára Králová

Kreativní duše, milovnice piva, dobrého jídla, výletů a sportování. Od mala se věnuje tanci a v dospělosti k tomu ještě přidala HIIT cvičení, spinning a občasný běh, který dělá především kvůli poslechu podcastů.