Rychlost běhání – Jak najít správnou rychlost běhu

Víte, jak rychle byste měli běhat, abyste z aktivity vytěžili maximum? Nikdo se nechce ztrhat, ovšem flákat bychom to také neměli. Poradíme, jaké tempo je optimální a jak ho najít.

Běhání patří mezi nejoblíbenější sporty. Ať už běháte venku v přírodě nebo uvnitř, vždy je potřeba mít správné vybavení. Tak například vybrat nejlepší běžecký pás vůbec není jen tak. Musíte se zaměřit hned na několik faktorů, nejen na cenu.

To samé platí o vybavení pro běhání venku. Zde zase musíte investovat do lepší výbavy, hlavně v případě, že běháte na delší vzdálenost nebo v zimě. Vždy se vyplatí pořídit vestu na běhání. Venku zkrátka nemáme všechno po ruce a občas se nějaká ta kapsa navíc hodí. Rozhodně je to efektivnější než běhat s batohem.

Vybavení je jedna věc. Ovšem klíčem ke správnému běhu je právě technika. Pokud začínáte a nejste si jistí, zda neděláte chyby, doporučuji náš článek Jak začít běhat a jak běhat správně. Techniku budeme nakonec probírat i v dnešním článku, avšak jedná se o takovou nadstavbu.

Pokud si tedy můžete odškrtnout kolonky výbava a základy techniky, je pravý čas na to pokročit k dalšímu bodu, a to k tomu, jak najít správnou rychlost běhu.

Jak najít správnou rychlost běhu

Jaká rychlost běhu je správná? To je trochu ošemetná otázka. Závisí hodně na tom, jaké máte cíle. Pokud chcete zhubnout, měli byste běhat tak, abyste se pohybovali v 60 až 70 % maximální tepové frekvence. Dostanete se tak do aerobního pásma, ve kterém pálíte nejvíc kalorií.  

Nejde tedy ani tolik o rychlost, jako o to, abyste se správně zahřáli a nastartovali spalování. Jaká je vaše tepová frekvence vám spolehlivě prozradí například fitness hodinky, na běžeckých pásech k tomu zase slouží speciální snímače.  

Obecně platí, že byste měli běhat tak, abyste se příliš rychle neunavili. Je dobré se u běhu zapotit, ale neměli byste se totálně odrovnat a určitě by vám nemělo být špatně, pálit na plicích atd. V začátcích je dobré běhat s aplikací, která vám vaši rychlost spočítá. Budete tak mít lepší přehled o tom, jak na tom jste, co vaše tělo zvládne a do budoucna získáte lepší odhad.

Začátečníkům se často radí – běhejte tak, abyste u toho zároveň mohli mluvit. Nejde o to se „vykecávat“, ale pronést artikulovanou větu. V případě, že vůbec mluvit nemůžete, hrozí, že se za chvíli příliš zadýcháte a budete muset zastavit. Hlídejte si tento ukazatel s rychlostí běhu na aplikaci nebo fitness hodinkách a brzy najdete takovou rychlost, která vám vyhovuje.  

Zkoušejte různá tempa

Při běhání je dobré občas tempo prostřídat. Získáte tak lepší přehled o tom, co zvládáte a možná zjistíte, že byste mohli běžet o něco rychleji než 6 km za hodinu. Na začátku tréninku se vždy rozehřívejte pomaleji a ostřejší tempo nasaďte, jakmile budete připravení. Stačí jen na pár minut a potom se opět vraťte do lehkého běhu. Sledujte aplikaci a vyhodnoťte, jak se vám běželo.

Rychlost běhu se dá vypočítat

Pokud už máte nějakou kondičku, můžete na to jít i z druhé strany a rychlost běhu si vypočítat. Jsou na to aplikace, případně lze využít online kalkulačky tempa pro běžce. Zadáte hodnoty jako vzdálenost a čas a získáte rychlost, kterou byste měli běžet.

Začátečníkům ale tento způsob moc nedoporučujeme. To, že si stanovíte nějaké cíle, je sice pěkné. Ale není zaručeno, že na to budete stačit. Nemá cenu to přepálit jen proto, abyste splnili kvótu a 3krát týdně zaběhli 8 km.

Jak často tedy běhat? Raději běhejte 4krát nebo 5krát týdně na menší vzdálenost v tempu, jaké je vám příjemné a na jaké vám stačí síly. Ale zkuste dodržet časový limit. Třeba si řekněte, že 4krát týdně půjdete běhat na 45 minut. Uvidíte, že časem, jak se budete zlepšovat, se dostanete i na vysněných 10 km za hodinu.

Od Anna Macurová

Anička se živí jako copywriter a redaktor na volné noze. Textuje e-shopy a píše články na blogy. Baví ji počítačové hry, sport, zdravý životní styl a hromadění knih.