Rozvoj dětí – řeč, motorika a kreativita

Každé miminko přichází na svět bezbranné a odkázané jen a jen na rodiče. Na těch kromě zajištění výživy, oděvů a jiných potřeb závisí také péče o duševní stránku dítěte, rozvoj jeho osobnosti, emocí, vlastností a dovedností. S tímto je důležité začít již od prvních dnů života vašeho děťátka, nicméně v každém období raného věku člověka je důležité rozvíjet jinou oblast. Jak tedy postupovat, když chceme dítěti efektivně pomoci a proč je to vlastně tak důležité?

Proč je důležité děti všestranně rozvíjet?

Dobré prospívání a vývoj dítěte nesouvisí pouze s kvalitní stravou a materiálními potřebami, ale také s péčí duševní. Každý dobrý rodič by měl dítěti věnovat dostatek času a snažit se mu ze sebe předat to nejlepší. Aby se to podařilo, je důležité s tím postupně začít již od narození, a to pěkně popořadě. 

V prvních letech života dětský mozek doslova nasává nové věci jako houba a vy máte příležitost to ještě podpořit správným přístupem. Správný rozvoj motoriky, myšlení i řeči je pro dítě nesmírně důležitý, zejména pak ve věku, kdy už přichází do kontaktu se svými vrstevníky – například ve školce. Držet s ostatními dětmi krok a umět to, co umí ostatní, je stěžejní pro zařazení se do kolektivu.

První tři roky života jsou stěžejní

První tři roky lidského života jsou asi nejdůležitějším obdobím v učení se základních dovedností, v socializaci a ve vývoji po emocionální stránce. Mnozí rodiče mají pocit, že dítěti „jde vše jaksi samo“, a tak si s aktivitami navíc příliš hlavu nelámou. To je ale zásadní chyba. Novodobé studie ukazují, že při dostatečném tréninku mozku do tří let lze dokonce zvýšit inteligenci dítěte. Nejvíce dětský mozek vstřebává a pracuje v období od přibližně 2,5 do čtyř let, což jde ruku v ruce s nejtěžším úkolem vůbec – učením se mluvit.

Období od narození do dvou let

Hned v prvních týdnech života začíná dítě vnímat emoce. Je proto důležité se mu věnovat s láskou, často se usmívat a mluvit na něj klidně, aby si tyto emoce osvojilo a spojilo právě s rodiči a těmi nejbližšími.

Další velice důležitou stránkou vývoje dítěte je rozvoj psychomotoriky. Jak už tento název napovídá, jde o úzké spojení mezi motorikou a psychikou. Dítě nejprve reflexně pohybuje nožkama a ručkama, později jsou pohyby končetin cílené na nějaký zvukový či vjemový podnět. V oblasti motoriky je důležité respektovat přirozený vývoj, který pouze podporujeme prostřednictvím různých cvičení, pomůcek nebo hraček.

V tomto období se také nejvíce rozvíjí zrak. Po narození dítě vidí pouze rozmazaně a jen asi metr před sebe, což se velice rychle změní. V prvních týdnech se zrak zlepší a miminko vidí poměrně ostře a do větší dálky. K dobrému rozvoji zraku a koordinaci očí se používají kartičky s černobílými obrázky. Později, asi od tří měsíců, již dítě vnímá i barvy, ocení tak spíše barevné a interaktivní hračky, které pomohou spojit vnímání se zrakem a hmatem.

Období od dvou do čtyř let

Od dvou let věku dítěte nastává období, kdy se učí řeči. Mozek během toho pracuje na plné obrátky a snaží se vnímat každé slovo, které zpracovává, přiřazuje mu význam a snaží se jej vyslovit. Nastává tedy čas obrázkových knížek. Ukazujte si s dítětem na obrázky a říkejte si názvy zvířat, věcí nebo třeba povolání. Důležité je, aby dítě sledovalo, jak artikulujete, i když může mít člověk pocit, že takto malý člověk z toho „nic nemá“. S dobře spolupracujícími nebo staršími dětmi pak můžete cíleně trénovat motoriku mluvidel.

Děti v tomto věku začínají v širším smyslu vnímat i rytmus a hudbu. Jsou schopny vytleskávat, broukat si nebo se snaží zpívat. Podpořte je v tom. Hudba zvyšuje kreativitu, pouštějte si ji klidně každý den. Společné zpívání nebo recitování říkanek pak rozvíjí nejen hudební sluch a smysl pro rytmus, ale také řeč.

Období od tří do šesti let

Od tří let se již s dítě poměrně dobře domluví, a tak směřuje svou pozornost jinam. V tomto období se mozek zaměřuje na logické a matematické uvažování a kreativitu. Také ručky se snaží o pokrok a dítě tak trénuje jemnou motoriku.

Logické myšlení lze rozvíjet prostřednictvím hry. V současnosti je k dostání nepřeberné množství hraček založených na principu Montessori pedagogiky, která cílí právě na rozvoj klíčových dovedností. Skládání tvarů, seřazování předmětů podle velikosti nebo barvy, ale i pexeso, domino a jiné jednoduché hry udržují u dítěte pozornost a nutí ho se soustředit a řešit jednoduché úkoly.

Důležitý je také rozvoj kreativity, a to zejména proto, že se s ní přirozeně nerodíme. Neodbývejte svou ratolest po této stránce, ale pusťte se do tvoření s ní. Děti se totiž nejlépe učí pozorováním jiných. Ať už zvolíte prstové barvičky, malování pastelkami, vystřihovánky, modelování z plastelíny nebo cokoliv jiného, vždy se zábavy účastněte společně s dítětem. Není ale dobré jej do těchto činností nutit. Nechte dítě, ať si samo vybere, co ho nejvíce baví.

Vyrábění a tvoření je důležité nejen pro kreativitu, ale i pro rozvoj jemné motoriky. Tu můžete pilovat třeba při navlékání korálků či suchých těstovin na nitě, skládáním kostek, zapínáním knoflíků, stříháním, modelováním, nebo třeba běžnými aktivitami jako je oblékání nebo listování knihou. Jedná se o činnosti, které během dne děláme asi všichni, některé maminky však je však dělají za děti, což je chyba, protože při nich dochází k důležitému vývoji – koordinaci smyslů, pohybu a myšlení.

Od Monika Břešťanská

Milovnice přírody, ekologie a všeho živého s vášní pro kvalitní literaturu a hudbu. Momentálně na mateřské dovolené, ale zároveň studentkou učitelství přírodopisu a českého jazyka. // Instagram