Proč chrápeme a jak přestat chrápat?

Chrápání je obvykle pouze „estetický“ problém, který ani tak neobtěžuje toho, kdo jím trpí, jak jeho okolí. Ovšem tento poměrně neškodný neduh může přerůst v závažnější zdravotní komplikaci, kterou je třeba neprodleně řešit. Jak ale účinně bojovat s chrápáním, jaké následky může chrápání mít a proč vůbec chrápeme?

Příčiny chrápání

Příčiny chrápání můžeme rozdělit do dvou jakýchsi skupin – tou první jsou příčiny, které lze vlastním dočiněním, například úpravou životosprávy, eliminovat. Do druhé skupiny pak řadíme obtíže obvykle fyziologické, se kterými je třeba bojovat různými pomůckami a léčbou, či dokonce operací.

V každém případě se však jedná o to, že horní dýchací cesty nejsou úplně uzavřeny (ústa zůstávají otevřená) a měkké tkáně v oblasti patra a okolí vibrují. Obecně platí, že čím „větší a širší“ tyto tkáně jsou, tím větší je šance, že se chrápání dostaví. Z tohoto důvodu častěji postihuje muže a obézní osoby. Další přitěžující okolností je pak špatná průchodnost horních dýchacích cest zapříčiněná opět vysokou hmotností, alergií, astmatem nebo onemocněním.

Mezi další přitěžující okolnosti pak patří pití alkoholu, kouření nebo přílišná únava a častý nedostatek spánku. Nejzávažnější příčinou pak může být spánková apnoe. V tuto chvíli se již bavíme o onemocnění, které může být dokonce životu nebezpečné – syndrom lze poznat podle toho, že postižený silně chrápe, přičemž z ničeho nic nastane chvíle ticha (v řádech několika vteřin) bez chrápání, a bohužel i úplně bez dýchání. Spánkovou apnoe je vhodné řešit s lékařem, protože může být příčinou vzniku infarktu či mrtvice.

Chrápání u dětí, žen i mužů – jaký je rozdíl?

Chrápání postihuje nejčastěji muže. Je to dáno jak jejich tělesnými proporcemi, tak tím, že mají častější sklony k pití alkoholu, kouření a nezdravému životnímu stylu, který chrápání napomáhá. Ženy ale samozřejmě chrápou také. Kromě již výše zmíněných příčin se u žen s chrápáním setkáváme hlavně v období hormonálních změn, tedy například v těhotenství, po porodu, při menstruaci nebo v menopauze.

Tento problém se nevyhýbá ani dětem. U nich jsou ale obvykle příčiny zcela jiné. Pokud dítě chrápe, je na vině nejčastěji onemocnění horních dýchacích cest (rýma, zánět dutin, případně projevy alergie). Dostavuje-li se chrápání u dítěte pravidelně v delším časovém horizontu a dítě nemá viditelné zdravotní problémy, může se jednat o zvětšení nosních či krčních mandlí. V některých případech se pak přistupuje k jejich chirurgickému odstranění.

Jak se zbavit chrápání

Kapky a spreje proti chrápání

Spreje a kapky proti chrápání jsou dnes k dostání snad v každé lékárně. Kapky jsou zpravidla na bylinné bázi (nejčastěji se jedná o mátu) a aplikují se na polštář. Mohou být skvělým pomocníkem v případě, že chcete zbavit chrápání někoho, kdo se tímto problémem sám zabývat nehodlá. Důležité je ovšem podotknout, že vzhledem k vnějšímu užití nejsou vždy spolehlivě účinné.

Naopak spreje proti chrápání se užívají vnitřně. Aplikují si obvykle do úst, jindy do nosu. Jejich úkolem je změkčit sliznici a zlepšit průchodnost celých dýchacích cest. Účinnost je zpravidla vyšší než u kapek, nicméně v případě vážnějších příčin nemusejí samozřejmě zabrat ani spreje. Při jejich užívání byste však měli mít na paměti, že účinek se projeví až po několika použitích, proto jej po prvním neúspěchu neházejte do koše.

Sprej do krku pro redukci chrápání. Na bylinné bázi, vyroben z přírodních extraktů a olejů. Přípravek má dlouhodobý efekt a překvapí příjemnou chutí.

Hodinky proti chrápání

Velice zajímavou pomůckou jsou hodinky proti chrápání. Jedná se o přístroj, který na první pohled vypadá jako klasické náramkové hodinky. Ty se před spaním nasadí na zápěstí a během noci monitorují zvukové vibrace, jenž způsobuje chrápání. Když hodinky vibrace zaznamenají, vyšlou impulzy pro stimulaci nervové soustavy. Díky tomu se chrápání přeruší. Uživatel se nemusí obávat buzení či jiného narušování spánku, vše probíhá „podvědomě“. Pomůcka je skvělá v případě, že vaše chrápání obtěžuje partnera či jiné členy domácnosti. Na pozoru by se však měly mít osoby s kardiostimulátorem – těm jsou hodinky proti chrápání zapovězeny.

Správná poloha a polštáře proti chrápání

Spaní ve správné poloze je důležité pro průchodnost dýchacích cest. Nejlepší je spaní v poloze na boku, naopak nejhorší je spaní na zádech. Pokud máte problém se v optimální poloze udržet může vám s tím pomoci správný polštář. Ten by měl být anatomicky tvarovaný, vhodný pro spaní na boku a vyrobený z měkké paměťové pěny, která ulevuje krční páteři.

Takovou zajímavou babskou radou pro spánek na boku je zašití tenisového míčku do zadní části pyžama.

Zdravý životní styl a spánková hygiena

Jinak zdravý člověk obvykle chrápe z příčin, které může jednoduchou změnou životního stylu odstranit. Kouření, alkohol, ponocování a přílišná únava, přejídání se v nočních hodinách – to vše může být důvodem chrápání. Kromě toho, že před spaním nebudete pít alkohol, odnaučíte se kouřit, a naopak se naučíte stravovat zdravě a s lehkostí, je dobré také dodržování spánkové hygieny.

Základem spánkové hygieny je ukládání se ke spánku každý den ve stejný čas, dostatečně dlouhý odpočinek (obvykle 7-8 hodin, ne méně, ani o moc více), optimální teplota v místnosti, větrání, pohodlná matrace a lůžkoviny i spaní v co nejmenším množství oděvu.

Náplasti proti chrápání

Mezi další pomůcky proti chrápání patří speciální náplasti. I ty lze sehnat v lékárně či prodejně zdravotnických potřeb. Náplast se před spaním nalepí zvenčí na nos a po celou dobu tak mírně rozevírá dýchací cesty. Tyto pomůcky ale pomohou jen těm, kteří chrápou z důvodu vibrací vycházejících právě z oblastí nosu. Pokud je váš problém jinde, můžete být po vyzkoušení náplastí zklamaní. Víte-li však o sobě, že to, co vás trápí, je chronicky ucpaný nos, určitě s nimi nešlápnete vedle, stejně jako s klipy proti chrápání.

Klipy uvolňují nosní dýchací cesty při spánku, díky čemuž dochází k jejich zprůchodnění a zmírnění chrápání.

Léčba chrápání

Spánková laboratoř

Rozhodnete-li se chrápání řešit s lékařem, postup je obvykle takový, že vás v první řadě pošle do spánkové laboratoře. Zde přespíte obdobně jako v klasické nemocnici, jen s vyšším komfortem. Nejprve se s vámi lékař seznámí a v rámci vstupní prohlídky vyplní dotazník s potřebnými informacemi k určení diagnózy. Pokud je již z odpovědí na tyto otázky jasné, kde je problém, lékař doporučí změnu návyků a prozatím hospitalizování nebudete.

V opačném případě ve spánkové laboratoři strávíte noc. Ke spánku se uložíte tak, jak jste doma zvyklí, můžete se také před spánkem věnovat svým obvyklým činnostem jako je čtení knihy, sledování televize nebo třeba večerní cvičení. Důležité však je neužívat žádné látky, které mohou výsledky ovlivnit, tedy například alkohol, drogy či léky, které nejsou součástí vaší dlouhodobé medikace. Poté je pacient napojen na diagnostická zařízení, která po celou dobu spánku monitorují dech, srdeční tep a další důležité parametry.

Kromě záznamu z přístrojů je obvykle pořízen také záznam obrazový a zvukový. Lékař má již během dalšího dne jasno o tom, proč pacient chrápe. Je-li indikována například spánková apnoe, navrhne lékař další postup léčby, který obvykle zahrnuje spolupráci s jinými odborníky (v tomto případě ORL) a přistoupí také o operativnímu zákroku. Spánková apnoe však není to jediné, co může vyšetření ve spánkové laboratoři odhalit. Pacient se může potýkat i s různými poruchami spánku či přerušovaným spánkem, který výrazně ovlivňuje míru odpočinku.

Léčba operací

Chrápání lze odstranit také chirurgicky. Obvykle se k tomuto zákroku přistupuje, je-li pacient ohrožen na zdraví, tedy nejčastěji, když trpí spánkovou apnoí, ovšem mnoho lidí je odhodláno skoncovat s chrápáním touto cestou, i když se o apnoi nejedná.

Zákrok obvykle probíhá v částečném znecitlivění či v narkóze. Nejedná se o dlouhou záležitost, vše je vyřešeno během pár minut, jedná-li se o laserovou operaci. V některých případech je však nutná plastika měkkého patra. Tehdy už se jedná o rozsáhlejší operaci, nicméně její nutnost je spíše výjimečná. Při operaci se mimo jiné odstraňují také krční mandle nebo se zkrátí čípek.

Stejně jako každý zákrok, i tento s sebou nese celou řadu dalších rizik, proto je nutné zvážit, zda je operace skutečně potřebná a nepodstupovat ji bez výslovného doporučení lékaře z oboru ORL. Nechcete-li chirurgický zákrok podstupovat, další možností je využití metody CPAP, což je vlastně využití přístroje, který během spánku pumpuje vzduch do dýchacích cest tak, aby k chrápání či zastavování dechu ve spánku nedocházelo.

Tipy pro lepší spánek

Těch, kteří chrápou z důvodu vážnějšího onemocnění, je však naprosté minimum. Někdy tedy jen stačí naučit se dobře vyspat. K navození skutečně hlubokého spánku a docílení dokonalého odpočinku bez chrápání může pomoct již několikrát zmiňovaná absence návykových látek, dodržování denního režimu a pravidelné ukládání se ke spánku ve stejnou denní dobu, meditace či jóga, nevystavování se modrému světlu před spaním i aromaterapie a užívání bylinek ve formě doplňků stravy a čajů – skvělá je například meduňka, levandule, mučenka i chmel.

Od Monika Břešťanská

Milovnice přírody, ekologie a všeho živého s vášní pro kvalitní literaturu a hudbu. Momentálně na mateřské dovolené, ale zároveň studentkou učitelství přírodopisu a českého jazyka. // Instagram