Paleo dieta – co jíst při paleo stravě?

Paleo dieta vychází ze skladby jídelníčků našich předků. Proto i ten název paleo – paleolit, pravěk. Naši předci, tedy ti pravěcí, se živili především lovem a sběrem plodů. Základem paleo diety tedy jsou nezpracované potraviny, jako je čerstvé maso, ryby a mořské plody, vejce a samozřejmě zelenina a ovoce.

Na internetu lze nalézt spoustu informací jak k paleo stravě přistupovat. Podobná jako paleo strava je i low carb dieta (nízkosacharidová) a keto dieta. Všechny tři se mírně liší v povolených potravinách a nastavených makrech (sacharidy, tuky, bílkoviny), které byste za den měli přijmout. 

TIP: Co je to keto dieta a jak funguje

Nejdůležitější jsou bílkoviny

Základem paleo stravy jsou především bílkoviny, tudíž čerstvé maso, vejce a ryby. Je ideální jíst maso z chovu, kde mají zvířata volný výběh na pastvinách a nejsou ideálně příliš dokrmovány z umělých zdrojů. Tak jako maso ze zvířat i vejce by měly být od tzv. šťastných slepiček, které mají volný výběh. Samozřejmě je v dnešní době těžké rozeznat, které maso a vejce odpovídají popisu výše. Pokud ale máte v okolí možnost nakoupit maso a vejce přímo od farmáře, máte na půl vyhráno.

Co se týče ryb, je vhodné opět konzumovat čerstvé kousky, případně chlazené nebo hluboko mražené ideálně přímo na moři z divokých odlovů.

Vhodné je zařadit i vnitřnosti, které obsahují dobré i “špatné” ze zvířat. Pouze pozor na to aby byly vnitřnosti ideálně vždy čerstvé a od zvířat volně žijících na pastvinách.

Pro obměnu jídelníčku je možné zařadit i maso sušené, které jde udělat i v domacích podmínkách případně vyuzené maso (šunky apod.) ale v tomto případě musíte dobře sledovat složení, kvůli obsahu soli a siřičitanů. Pokud máte ale možnost maso vyudit doma, máte opět na půl vyhráno.

TIP: Bílkoviny – základní informace

Tuky dodají energii

Druhou důležitou skupinou v paleo stravě jsou tuky. Z živočišných to je vepřové sádlo nebo přepuštěné máslo (ghi), z rostlinných avokádo a avokádový olej, olivy a olivový olej, kokos, kokosový olej, oleje z ořechů a semínek. Tuky obsahují i ořechy jako kešu, lískové, makadamové, vlašské, para,  pekanové, piniové mandle, pistácie a nezapomínáme ani na dýňová, lněná, chia, sezamová a slunečnicová semínka. To vše obsahuje tuky. 

Oleje by měly být pouze mechanicky zpracované, ideálně panenské (nerafinované). V případě živočišných tuků je dobré opět koukat na odchov zvířete z kterého tuk pochází, tzn. pokud si dokážete doma z vlastního prasete vyškvařit sádlo, je to asi ta nejlepší volba. 

Pozor na konzumaci ořechů a semínek, jak říká staré české úsloví – všeho moc škodí, a to platí především u ořechů, které kromě přínosných látek obsahují i látky, které mohou podráždit žaludek nebo které podporují vznik zánětů v těle. Dobré je ořechy před konzumací namočit do vody.

Zelenina, ovoce a koření bez omezení

U zeleniny v podstatě omezení neplatí, zelenina obsahuje spoustu minerálů a vlákniny pro správné zažívání. Pokud máte zahradu je to opět výhoda, kdy můžete ovlivnit čím hnojit, čím podlévat. Vhodná je konzumace sezónní zeleniny a to i z hlediska finančního. Vaše trávení Vám poděkuje i za pravidelnou konzumaci syrové kvašené zeleniny, jako je kysané zelí nebo kimči, obojí si můžete připravit doma. Kvašená zelenina je bohatým zdrojem živin a enzymů, které podporují trávení. Navíc při kvašení vznikají probiotika, která pomáhají udržet správnou rovnováhu ve střevech. 

Pokud jde o ovoce tak ani tady neplatí žádná velká omezení, vybírejte si ovoce spíše čerstvé, lokální, sezónní, pokud ale plánujete paleo stravou i zhubnout, vybírejte si spíše bobulovité plody, nebo ovoce které neobsahuje příliš přirozeného cukru jako jsou borůvky, jahody, meloun cantalupe, citrusové plody apod.

Při paleo stravě můžete využívat bylinky a koření, ideálně opět byliny čerstvé, lokální, sezónní , nejlépe to, co si zvládnete vypěstovat i doma. V případě koření je lepší volit jednodruhová koření než směsi. 

Voda je nejlepší volba

Vašim hlavním zdrojem tekutin by měla být čistá pramenitá voda. Pro kafeholiky je ideální čerstvě pražená kvalitní káva, kterou byste měli pít samozřejmě bez cukru. Vodu můžete pak doplnit o kvalitní čaje.

Zakázané potraviny a šedá zóna

Měli byste se vyhnout průmyslově a ultra zpracovaným potravinám. V paleo stravě se vyhýbáme obilovinám a veškerým výrobkům z obilovin a to z toho důvodu, že obiloviny přišly v podstatě až se zemědělskou revolucí v neolitu a tudíž by se v paleolitické stravě neměly objevovat. To samé platí i o luštěninách. Neměli byste pít ani alkohol, ovšem pokud se bude jednat o jednu skleničku jednou měsíčně, nic hrozného by se stát nemělo. Vždy volte buď kvalitní víno nebo pivo a sledujte jejich původ.

V tzv. šedé zóně se nachází pár potravin, které je možné konzumovat, ale mělo by jít o omezenou míru. Mezi tyto potraviny patří např. batáty, brambory, quinoa nebo pohanka. Spousta lidí, kteří udržují tento životní styl zařazuje do svého jídelníčku i tučné mléčné výrobky, jako jsou tučné sýry, případně smetana.

Od Milena Snopovská

Studuji marketing, baví mě psát, vařit, cestovat a sportovat na rekreační úrovni (cyklistika, běžky, běhání, plavání a spoustu dalších). Nejraději mám chvíle strávené se svým bíglem Francisem.