Obsah kofeinu v kávě a čaji – tein vs kofein

Kolik kofeinu najdete v kávě a kolik v čaji? A je nějaký rozdíl mezi již zmíněnou látkou a teinem? Zjistěte o těchto látkách, ale také o kávě a čaji, ty nejdůležitější informace a využijte je pro své zdraví. Zima bude dlouhá a energie není nikdy dost!

Přečtěte si všechny články o kávě a čaji

Co je to Kofein

Kofein je nejoblíbenějším stimulantem v historii. V různých podobách ho užívají 4/5 všech lidí na naší planetě. Co stojí za jeho úspěchem? Probudí mozek a tělo. Zvýší hladinu adrenalinu a pomůže vám dotáhnout do konce i ten nejotravnější úkol, nejdelší prezentaci nebo nekonečnou jízdu po dálnici. Že díky němu udržíme hlavu nahoře a oči otevřené ale není to jediné, proč ho tak milujeme.

Vědecké studie prokázaly, že má blahodárné účinky na dlouhodobou paměť. Zrychluje metabolismus a snižuje chuť k jídlu. Je to tedy ideální spojenec při hubnutí. Dokonce funguje jako povzbuzovač nálady a předchází depresím.

Doporučená denní dávka Evropským úřadem pro bezpečnost potravin je 400 mg. Jednorázově byste potom neměli přijmout více než 200 mg. Dodržujte to. V opačném případě si koledujete o nevolnost, v dlouhodobém horizontu hrozí i poškození srdce, zvýšený krevní tlak, dehydratace a nespavost.

Ač se dnes na trhu setkáte s tabletami, kofeinem v prášku nebo koncentrovanou tekutinou, nejčastějším a nejoblíbenějším stylem konzumace je stále káva a čaj. Kolik kofeinu v nich najdeme a kolik šálků byste si měli denně dopřávat?

Množství kofeinu v kávě

Bez ranní kávy na vás nesmí nikdo promluvit. Je to vaše odpolední vzpruha. A někteří z nás si ji rádi vychutnají i večer. Díky kofeinu je káva naším nejcennějším spojencem během každodenního shonu. Kolik ho ale vlastně je, a nepřekračujete náhodou jeho doporučenou denní dávku? Množství stimulantu v kávě ovlivňuje hned několik faktorů:

  • Druh kávy
  • Mletí a typ přípravy
  • Způsob pražení

Druh kávy

Na trhu se nejčastěji setkáte se dvěma odrůdami kávy, arabikou a robustou. Arabika má podlouhlá oválná zrna. Robusta je drobnější a kulatější. Více kofeinu najdete v robustě, a to 2krát až 3krát víc. Existuje ale mnohem víc typů, které se navíc často míchají dohromady v různém poměru. A tehdy vzniká tzv. směs.

Kombinací různých zrn se dosahuje vytříbenější chuti a specifických vlastností. Mění se také množství kofeinu, a proto se u konkrétního produktu vždy přesvědčte, kolik kofeinu skutečně obsahuje. Vůbec nejsilnější druh kávy se jmenuje Black Insomnia. V jediném šálku vám dodá až 140 mg.

Mletí a typ přípravy  

Vše začíná již při mletí kávy. Je důležité, aby typ mletí odpovídal způsobu přípravy. Například pro french press je lepší mít namleto nahrubo, pro džezvu je zase důležitý co nejjemnější prášek. Pokud to nedodržíte, výsledný nápoj nikdy nebude chutnat tak dobře, a navíc se můžete ochudit i o dávku kofeinu, který se neuvolní dostatečně.

Kolik kofeinu je v kávě ovlivní i to, jak si nápoj připravujete. Pro každý typ využijete trochu jiné množství namletého prášku. Proto i koncentrace povzbuzovací látky bude odlišná. V následujícím seznamu najdete seřazené typy přípravy podle množství kofeinu od největšího po nejmenší ve 100 ml nápoje. Údaje jsou pouze orientační, například espresso se nikdy ve 100 ml množství neservíruje. Záleží také na odrůdě kávy, se zrny Black Insomnia by byly hodnoty podstatně vyšší.

  1. Espresso 175 mg
  2. Filtrovaná káva 89 mg
  3. Turecká káva z džezvy 84 mg
  4. Flat White 77 mg
  5. Cappuccino 43,5 mg
  6. Caffé Americano 35,5 mg
  7. Caffé Latte 32,6 mg

Obsah kofeinu v rozpustné kávě je vůbec nejmenší. V jednom šálku ho najdete zhruba 57 mg. Pozor na kávu bez kofeinu. Ač tomu název nenasvědčuje, nachází se i v ní, ale jen v minimálním množství. Na šálek to vychází nějakých 5 mg.

Způsob pražení

To, že tmavě pražená káva obsahuje více kofeinu než káva světle pražená, je pravda jen napůl. Množství kofeinu v kávě zůstává stejné. Mění se ale struktura zrnek. Delší pražení má za následek, že zrna ztratí něco ze své hmotnosti a stanou se lehčí. Proto ve 100 g tmavě pražené kávy bude víc kofeinu než ve 100 g kávy světle pražené. Jednoduše se do této váhy vejde víc zrníček, jelikož váží míň.

Kolik kávy mohu denně vypít

Kromě doporučené denní dávky kofeinu vycházejte i z vlastních zkušeností. Někomu se dělá špatně při druhém šálku, zatímco jiní jich zvládnou i pět denně. Tolerance kofeinu je hodně individuální, časem se mění, a je dokonce geneticky podmíněná. Proto poslouchejte vlastní tělo, ale zbytečně ho nezatěžujte.  

Kofein vs tein a obsah kofeinu v čaji

Kofein v kávě a kofein v čaji je jedno a totéž. Jen se nazývá jinak, a to tein. Má stejné účinky. Jediné, čím se trochu odlišuje je to, že se do těla se vstřebává o něco pomaleji. To kvůli tříslovinám, látkám, které čaje obsahují. Co ovlivňuje množství kofeinu v čaji?

  • Typ lístků: Drcený čaj v pytlících má víc kofeinu, než celé listy v čaji sypaném.
  • Množství: Někdo si rád dává dvojitý čaj, právě kvůli vyšší koncentraci povzbuzovací látky.
  • Teplota vody: Vyšší teploty uvolní větší množství stimulantu.
  • Čas: Čím déle čaj louhujete, tím víc kofeinu bude váš šálek obsahovat.

Kolik kofeinu obsahuje čaj

Možná budete překvapeni, ale zelený čaj obsahuje kofeinu méně než černý. V jednom šálku ho najdete zhruba jen 33 mg. Menší množství stimulační látky je dáno nejen odrůdou, ale také nižší teplotou vody, ve které se louhuje. Zeleného čaje byste denně neměli vypít více než 4 až 6 šálků. Matcha tea je o něco silnější. Půl lžička obsahuje 35 mg.

Černý čaj se obsahem kofeinu blíží kávě. Na šálek to vychází na nějakých 95 mg. Denně byste proto neměli vypít víc než 4. Ovocné čaje neobsahují žádné stimulační látky. To samé platí o těch bylinných. Jakmile není nápoj připravený z čajovníku, s únavou vám nepomůže. Lze ale koupit ochucené zelené/černé čaje, které mají jak ovocnou či bylinnou chuť, tak povzbuzující účinky.

Od Anna Macurová

Anička si dodělává magistra z historických věd. Už jí to ale leze na mozek, a tak místo hltání písmenek raději sype vlastní. Živí se jako copywriter a redaktor na volné noze, textuje e-shopy a píše články na blogy. Baví ji počítačové hry, sport a hromadění knih.