S krabičkovými dietami se roztrhl pytel. Podle čeho vybírat?

Zdroj: zdravestravovani.cz

Stojí docela dost peněz a chceme s její pomocí většinou zhubnout. Krabičková dieta je určitě vhodný nástroj pro redukci hmotnosti, neboť nás učí racionálnímu jídelníčku a pravidelnosti. Jak ale mezi tolika výrobci, se kterými se v poslední době doslova roztrhl pytel, zvolit takového, který nám poskytne za peníze chutnou, funkční dietu, kterou si neublížíme? Doslova zde platí, není všechno zlato, co se třpytí.

Široký výběr energetických hodnot

Základním předpokladem při hubnutí je dostat tělo do energetického deficitu. Nastavený energetický příjem nesmí však klesnout pod hodnoty bazálního metabolismu. Kdyby se tak stalo, tak metabolismus se zpomalí a organismus bude čerpat energii ze svalů, což by vedlo ke ztrátě svalové hmoty, a to není v žádném případě žádoucí.

Každý člověk má jinou potřebu energetického příjmu, která může být opravdu diametrálně odlišná. „Svoji roli hraje pohlaví, výška, hmotnost, jaké vykonáváme zaměstnání, zda chodíme pravidelně cvičit apod.

Nenechte se v žádném případě natlačit do univerzálních krabičkových diet, které nabízí jednu energetickou řadu pro muže a druhou pro ženy. Pro krabičkovou dietu navrhuji jídelníčky v rozpětí 5 000 až 12 000 kJ,“ říká nutriční specialistka a zakladatelka největší tuzemské krabičkové diety Zdravého stravování, Mgr. Kateřina Šimková.

Nezapomeňte také, že i poměr základních makronutrientů se liší v případě redukce nebo pakliže se snažíte nabrat svalovou hmotu.

Zdroj: zdravestravovani.cz

Složení jídla a detailní nutriční profil

U domácího jídla přesně víte, z jakých surovin si jídlo chystáte. Neslevujte z nároků ani v případě krabičkové diety. Poskytovatel férové krabičkové diety by neměl co skrývat a měl by vám poskytnout informace, z jakých surovin je jídlo přichystáno a měli byste znát případné alergeny. „Schválně si všimněte, zda od dodavatele krabičkové diety znáte nejen obsah tuků, ale kolik z nich tvoří nasycené mastné kyseliny nebo zda se dozvíte nejen obsah sacharidů, ale jaké množství z toho tvoří cukry.

Je rozdíl, zda v jídle převládají komplexní sacharidy nebo jednoduché sacharidy. Komplexní sacharidy jsou pro nás zdrojem energie, která se bude uvolňovat pozvolna a oddálí pocit hladu. Najdeme je v celozrnných variantách pečiva a těstovin, luštěninách, pseudoobilovinách či divoké rýži.

Cenné na komplexních sacharidech je, že obsahují vlákninu, vitaminy a některé minerální látky. Při dietě by sacharidy měly představovat asi 40-50 % energetického příjmu, v běžném stravování si jich pak můžeme dovolit více, a to 50-55 %,“ vysvětluje Kateřina Šimková.

Odborné zázemí

Vařit od oka umí každý. Jídlo může být chuťově dokonalé, ale v případě krabičkové diety, kdy je potřeba sledovat nejen celkovou energetickou hodnotu jídla, ale i poměr jednotlivých makroživin, musí být i nutričně vyvážené. Podhodnocení nebo i nadhodnocení některých makroživin a dalších látek může mít vážnější dopady na naše zdraví.

„Je tedy velmi důležité, aby jídlo připravil profesionální tým kuchařů ve spolupráci s vysokoškolsky vzdělaným nutričním týmem. Tak budete mít záruku, že jídlo nejen bude chutnat, ale bude i optimálně sestavené vůči vašemu dietetickému předsevzetí, ať už se bude jednat o redukci hmotnosti, nabírání svalové hmoty nebo jen zdravě pojatý jídelníček pro aktivní život či stravu s dietním omezením.

Krabičková dieta umí zajistit jídelníčky lidem se specifickými nároky, jako jsou vegetariáni, vegané, kojící maminky a lidé s intolerancí na laktózu, kde díky vyloučení vybraných složek potravin je nutné bedlivěji sledovat složení, aby organismus nestrádal,“ upozorňuje Kateřina Šimková ze Zdravého stravování.

Přidanou hodnotou může být i možnost telefonické či osobní konzultace s nutričními specialisty, kteří zhodnotí vaše návyky, změří vás na bioimpedančím přístroji a erudovaně zjistí celkové množství tuku, viscerálního tuku, obsah vody a svalové hmoty.

Zdroj: zdravestravovani.cz

Praktické tipy na závěr: zkušební týden, čerstvost a doprava

Zkušební týden s krabičkami napoví, jak služba komplexně funguje. Určitě vyzkoušejte závoz krabičkové diety na pár zkušebních dní. Mnohdy jdou kombinovat stravovací programy i mezi sebou, a tak můžete mít například jednou týdně odlehčenou stravu bez masa. Zjistěte si, zda vaří čerstvé jídlo na každý den, nebo se vaří dopředu na několik dní.

Umí poskytovatel vyloučit třeba potraviny, které nejíte? Informujte se, zda jde jídlo i odhlásit. Všimněte si, zda je jídlo zaváženo v autech s chladicí nástavbou, což je nejen v létě hodně důležité a může mít vliv na kvalitu dovezeného jídla. Dá se očekávat, že čím větší výrobce, tím přísnější bude hygiena a moderní zázemí provozu.

„Krabičkovou dietu jsem rozjížděla sama a během let jsem vybudovala moderní provoz o 8 000 m2, kdy denně odbavíme okolo 25 000 porcí jídla a umíme rozvážet krabičky i do menších obcí napříč republikou.

Abychom dokázali nabídnout více jak 9 programů v několika energetických řadách, tak máme k ruce několikačlenný nutriční tým, se kterým ochutnáváme každý den jídlo, co odchází ke klientům. Jen tak máme přehled nad kvalitou a zpracováním.

Je nutné se pořád vyvíjet, a tak umíme připravit z běžného jídla například i oblíbenou ketodietu a lidé se nemusí trápit syntetickými náhražkami a koktejly. Nezapomínejme, že i při dietě nám musí jídlo chutnat,“ uzavírá Kateřina Šimková ze Zdravého stravování.

Od 4health

Administrátor, milovník sportu a cestování + zdravé stravy.