Kakao i čokoláda jako přírodní antidepresivum i afrodiziakum

Čokoláda je skvělá nejen svou chutí, ale i pozitivními účinky na lidský organismus. Může za to hlavně obsah kakaa, které pochází z kakaových bobů – jednoho z nejlepších známých antioxidantů. Pokud si však chcete užít všeho prospěšného, co vám čokoláda může nabídnout, vybírejte jen z těch nejkvalitnějších s vysokým podílem kakaa. Dobrá čokoláda by ho měla obsahovat alespoň 70 %. 

Vitaminy, minerály i stopové prvky – co čokoláda obsahuje

Tmavá a hořká čokoláda s vysokým podílem kakaa se řadí mezi velice výživné potraviny. Vzhledem k tomu, že tabulka o 100 gramech by vám měla vydržet přibližně týden, jsou však složky v ní obsažené spíš jen jako takové „plus“. Taková tabulka 70% tmavé čokolády obsahuje vlákninu, železo, hořčík, měď, mangan, draslík, fosfor zinek a selen.

Kromě těchto minerálů obsahují kakaové boby také kofein, což je skvělý stimulant, a zároveň látku zvanou theobromin. Ten podporuje činnost nervové soustavy nebo ledvin. 

Kakao i čokoláda jako zdroj antioxidantů

V hořké čokoládě jsou zastoupeny látky, které v lidském těle působí jako antioxidanty. Mezi ty patří například flavanoly, polyfenoly nebo katechiny. Obsahují jich tolik, že s přehledem strčí do kapsy takové „detoxikační bomby“ jako jsou bobule Acai, granátová jablka nebo borůvky.
To, jak silné antioxidační účinky daná potravina má, lze zjistit na stupnici ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity).

Tato stupnice ukazuje, že kakaové boby patří mezi potraviny z vůbec největší antioxidační silou. Antioxidanty působí v lidském těle proti volným radikálům a pomáhají tak předcházet vzniku řady závažných onemocnění nebo předčasnému stárnutí.

Zbaví deprese a zlepší náladu

Antidepresivní účinky čokolády jsou skutečně nezanedbatelné, a je tomu tak nejen kvůli její skvělé chuti, ale hlavně díky obsaženým látkám, například tryptofanu. Ten způsobují zvýšení hned několika hormonů, které přímo ovlivňují náladu, a to dopaminu, serotoninu, anandamidu a fenylethylaminu. Poslední z uvedených se dokonce sám v čokoládě nachází a všechny tyto hormony navozují pocity štěstí, spokojenosti a zmírňují nepříjemné pocity. Nemusíte se tedy cítit provinile, když si ve chvílích smutku dopřáváte kousek čokolády, náladu vám totiž určitě zlepší.

Sníží tlak a preventivně působí proti kardiovaskulárním onemocněním

Díky vysokému obsahu hořčíku může být tmavá čokoláda také skvělým pomocníkem v předcházení srdečním chorobám a mrtvicím, nebo při léčbě vysokého tlaku. Také již zmíněné antioxidanty jsou velkým pozitivem pro stav cév. Nejen že je pomáhají pročistit, ale také je pomáhají zpevňovat a regenerovat. Po sečtení všech těchto účinků na oběhovou soustavu některé provedené studie ukazují, že lidé, kteří konzumují denně 2-4 čtverečky hořké čokolády, mají mnohem lepší krevní oběh, silnější srdce a jsou méně náchylní ke kardiovaskulárním onemocněním.

TIP: Vysoký krevní tlak – příznaky, příčiny a prevence

Zbaví špatného cholesterolu

Určitě víte, že existuje „dobrý“ a „špatný“ cholesterol. Ten první je prospěšný a chrání tělo před kardiovaskulárním onemocněním, ten druhý je naopak může způsobit. Pravidelná konzumace kvalitní hořké čokolády může snižovat hladinu „špatného“ neboli LDL cholesterolu, a naopak zvýšit hladinu toho „dobrého“ (HDL).

Zlepšuje funkci mozku

Flavanoly obsažené v kakau způsobují lepší prokrvení mozku, čímž se zlepší paměť, zbavuje únavy, nepozornosti nebo zlepšuje slovní projev. Kakaové boby také obsahují kofein a theobromin. Tyto dvě látky se řadí mezi takzvané stimulanty, nicméně v čokoládě jich není velké množství, a tak je jejich účinek poměrně krátkodobý. Co se týče mozkové činnosti, má na ni vliv také vysoký obsah hořčíku.

Působí jako afrodiziakum

Už panovníci dávných dob věděli, že díky čokoládě bude jejich milostný výkon lepší. Říká se, že král Ludvík XIV. ještě v 72 letech uspokojoval díky pravidelné konzumaci čokolády své milenky. V roce 2006 dokonce proběhla studie na 163 ženách, které po pravidelné konzumaci čokolády pozorovaly vyšší libido. Za tyto účinky mohou opět „hormony štěstí“, které se díky čokoládě vylučují do krevního oběhu ve větším množství než normálně.

Tuky, cukry i kalorie

Pokud se po vstřebání těchto informací rozhodnete hned zajít pro tabulku čokolády, měli byste také myslet na „druhou stranu mince“. Čokoládu konzumujte pouze v malém množství, ideálně 2-4 čtverečky denně. V případě, že spořádáte tabulku na posezení třikrát týdně, zaděláváte si spíše na problémy než pozitivní účinky.

Správný výběr čokolády je naprosto stěžejní, protože propast mezi složením a živinami v kvalitní hořké čokoládě a v levné mléčné je skutečně velká. Energetická hodnota je víceméně stejná, avšak levné mléčné čokolády neobsahují dostatečné množství kakaa a kvalitního kakaového másla.

TIP: Jak zhubnout správně? Nedělejte hloupé chyby

Za to obsahují velké množství rafinovaného cukru, díky kterému se po konzumaci levné čokolády zvyšuje chuť na další sladké. Dalším rizikem nekvalitních čokolád je také zubní kaz.

Od Monika Břešťanská

Milovnice přírody, ekologie a všeho živého s vášní pro kvalitní literaturu a hudbu. Momentálně na mateřské dovolené, ale zároveň studentkou učitelství přírodopisu a českého jazyka. // Instagram