Jak vybrat kolo

Před tím, než nějaké jízdní kolo koupíte, je potřeba si rozmyslet, jak často, kde a jaký cyklista bude kolo používat. Existuje celá řada typů kol. Jednotlivé modely se liší nejen materiály, velikostí kol a rámů, konstrukcemi, ale i doporučovaným terénem pro jízdu. Abyste byli se svým kolem dlouho spokojeni, je nutné pečlivě vybírat. Přečtěte si přehled typů kol a potřebné informace o nich.

Obsah článku

Horská kola

Horská kola jsou nejoblíbenější kategorií kol u široké veřejnosti. Je to díky jejich univerzálnosti, kdy si užijete jak jízdu v terénu, tak na silnici a zároveň pro časté i příležitostní jezdce. Existuje několik typů lišících se v celé řadě vlastností. Jak vybrat horské kolo, aby odpovídalo stylu jízdy jezdce?

Kolo do náročných terénů se skvělým poměrem cena a výkon. Oceníte nízkou váhu i kvalitní komponenty Syncros.

Dámské horské kolo s odlehčeným hliníkovým rámem na rekreační ježdění. Hodí se jak do do terénu, tak do města.

Celoodpružené kolo s kvalitními komponenty SRAM. Kolo vás podrží jak na trailech, tak při endurových sjezdech.

  • Rekreační horská kola – V případě, že si vyjedete jen občas na rekreační jízdu, tento typ je ideální volba. Kolo má pohodlný a vzpřímený posed, a také příznivější cenu. Na tomto typu lze bez problémů absolvovat celodenní výlet v běžném terénu. Pro extrémní sporty však kola nejsou stavěná.
  • Crosscountry kola – Nazýváno také jako XC, je univerzální typ pro lesní, polní i kamenité cesty. XC kola jsou nejčastěji hardtailová. Mají geometrii komfortní, se vzpřímenějším posedem, nebo více závodní, kdy je cyklista spíše v natažené poloze. Kola se vyznačují nízkou váhou, a tak dokáží vyvinout velkou rychlost.
  • Trailová kola – Stále populárnější typ kol speciálně navrhovaný na lesní stezky, tedy traily. Rám může být pevný i celoodpružený. Kvůli účelu jízdy z kopce je těžiště posunuto spíše k zadnímu kolu. ve srovnání s XC koly bývá sklon vidlice k rámu větší a zdvih je od 120 mm. Lépe vybavená kola mívají i teleskopickou sedlovku.
  • Enduro a all mountain kola  – Horské kolo s lehkým rámem a kvalitnějšími komponenty. Tento typ kol, vždy celoodpružených je vhodný do opravdu náročných terénů, sjezdů i s překážkami a skoky. Zadní tlumič a široké pláště kopírují terén a tlumí nárazy při skocích a překonávání překážek. Vidlice nabízí nejčastěji zdvih cca 150 mm. Odpružení je možné tlumit či vypnout, i přes to ale není tento typ kol vhodný pro klasickou jízdu po silnicích a mírných terénech jako předchozí typy kol. 
  • Sjezdová – Kola velmi omezená svým využitím. Jediná vhodná disciplína je sjezd. Tento typ kol má vysoce odolný celoodpružený rám, který je stavěn na velkou zátěž při skocích a jízdě speciálních tratí. Vidlice mají zdvihy 200 mm.

TIP: Jak si správně vybrat horské kolo

Velikost rámu

Velikost kola znamená vzdálenost mezi středovou osou a koncem sedlové trubky. Orientačních údajů o tom, jak vybrat velikost horského kola, existuje celá řada. Velikost rámu vyberete podle výšky postavy, osobního pocitu při usednutí na kolo a tabulek od výrobce. Lze určit velikost rámu kola tak, že si stoupnete nad rám kola a horní rámová trubka by měla být přibližně ve vzdálenosti 5 cm od rozkroku. Sedlovku by mělo být možné nastavit tak, abyste s napnutou patou dosáhli na pedál. Obecná tabulka s informacemi, jak vybrat velikost rámu horského kola, by vám mohla pomoci.

Výška postavy (cm)Horská kola (palce)
150XS 15
155 – 160S 15,5 – 16,5
165 – 170M 17 – 18
175 – 185L 18,5 – 19,5
190 – 195XL 20 – 22
nad 200XXL 23

Hmotnost kola a materiál rámu

Na hmotnost má zásadní vliv nejen velikost rámu, ale také použitý materiál a další komponenty. S lehkým kolem se dobře manipuluje, což je základ pro začínající cyklisty. Váha se pohybuje většinou mezi 11 – 16 kg, kdy dětská kola jsou samozřejmě lehčí. Materiály mohou být různé a každý má své výhody i nevýhody.

MateriálVýhodyNevýhody
Hliník – nejčastěji slitinanízká cenadobrá pevnostvyšší hmotnost než karbon
Karbonvysoká pevnostnižší hmotnost než hliníkdlouhá životnostpřirozeně tlumí nárazyvyšší pořizovací cena
Titanpevnější než karbonnízká hmotnostdlouhá životnostpřirozeně tlumí nárazyvysoce odolný materiálnejdražší materiál
Ocelnízká cenavysoká pevnostvysoká hmotnostmalá odolnost vůči nárazukratší životnost – korozenahrazují ho lepší materiály

Tip: Pokud vás omezuje při výběru rozpočet, dopřejte si raději kolo s hliníkovým rámem a lepší výbavou, než karbonové kolo s horší výbavou.

Odpružení

Odpružení u horských kol může být jak na vidlici předního kola, tak na zadní stavbě, tedy je to kolo celoodpružené. Pokud si vyberete typ bez odpružení, takzvaně horské kolo s pevným rámem (hardtail), můžete počítat s nižší cenou i váhou. Výhodou také pro někoho může být možnost dosáhnout vyšší rychlosti jízdy. Celoodpružená kola mají svá opodstatnění v náročných terénech, jak bylo specifikováno na začátku článku. 

Rozměry kol

Dospělá horská kola mohou mít tři velikosti ráfků, uvedeno v palcích. A to 29″ – velká kola, dnes nejběžnější velikost, dobře pohlcují nerovnosti, nebo 27,5″ – středně velká kola, dříve standard, dnes převážně u kol na traily a menších kol. Možností jsou i kola velikosti 26″ – malá kola, od jejich použití se ustupuje, horší pohlcování nerovností.

Šířka plášťů

Pláště na horské kolo mají výraznější vzorování a větší šířku než například silniční kola. Co se týče šíře plášťů, obvykle jsou tyto rozměry:

  • cca 2,0″ – na zpevněné cesty či asfalt, nízká hmotnost, nízký valivý odpor
  • 2,1–2,3″ – univerzální šíře pro XC kola, na lesní cesty a střední terén
  • 2,4–3,0″ – na traily a sjezd, dobrá přilnavost, vyšší hmotnost a valivý odpor

Brzdy

U horských kol se můžete setkat s kotoučovými nebo ráfkovými brzdami. Kotoučové jsou spolehlivější, mají kratší brzdnou dráhu a dobře pracují v náročném terénu. Ráfkové brzy jsou spíše u levnějších modelů, proto nejsou příliš spolehlivé, jsou ale velmi lehké.

Pedály

V nabídce najdete pedály klasické, platformové i nášlapové pedály. Klasické bývají z kovu či plastu. Kvůli riziku snadného sklouznutí nohy jsou oblíbenější platformové. Ty mají stejný tvar jako klasické, ale disponují větší šířkou a protiskluzovými výstupky. Nášlapové pedály jsou zámečkem napevno přichyceny s podrážkou boty. Lépe se tak pracuje se silou nohy. Správný výběr pedálů zvyšuje komfort jízdy a ovládání kola.

Elektrokola

Velmi rychle rostoucí popularitu získala elektrokola. S elektrokolem ujedete  desítky až stovky kilometrů s menší námahou. Hodí se jak na cesty lesem, tak po cyklostezkách či do města. Elektrokolo pomáhá jezdci v náročných pasážích, dává tak téměř neomezené možnosti s plánováním tras. Nevýhodou je vyšší váha a vyšší cena.

Celoodpružené elektrokolo z karbonu se špičkovými komponenty a výkonným elektropohonem se hodí na traily i enduro.

Hardtailové elektrokolo je se svým osazením, hliníkovým rámem a elektropohonem ideální nejen do alpských kopců.

Designově vyladěné elektrokolo Vám díky nejvyspělejší baterii bude perfektním společníkem na cestách městem.

Základní otázky při výběru elektrokola

  • Kdo bude jezdec? Specifikace jezdce ovlivňuje parametry jako velikost a nosnost kola, typ rámu i motoru.
  • Kde a jak často se kolem bude jezdit? Kolo pro každodenní dopravu do práce, pro rekreační vyjížďky nebo pro náročný terén? V nabídce najdete silniční, horská i univerzální elektrokola.
  • Jakou částku jste ochotni do kola investovat? Ceny elektrokol se pohybují od pár tisíc po několik set tisíc. Pokud víte, že budete jezdit v náročném terénu, rozhodně při nákupu elektrokola nešetřete. Vynaložené peníze se projeví v kvalitě a životnosti jednotlivých komponentů kola. Naopak elektrokolo pro nárazové vyjížďky po městě není potřeba mít za statisíce.

Účel vám napoví, jaký z těchto typů je pro vás ten nejlepší:

  • městské nebo skládací elektrokolo – jezdec sedí ve vzpřímeném posedu, vhodné pro jízdu po městě, do zaměstnání;
  • univerzální/trekové elektrokolo – má sportovnější geometrii kola, do mírného či středně náročného terénu;
  • horské elektrokolo – z pravidla má robustnější konstrukci, odpružení s vyšším zdvihem, do náročného terénu;
  • celoodpružené elektrokolo – má přední i zadní odpružení, široké pláště, často i teleskopickou sedlovku, vhodné do náročného terénu – trail, enduro.

TIP: Jak vybrat elektrokolo

Velikost rámu

Vhodnou velikost rámu vyberete podle výšky postavy, osobního pocitu při usednutí na kolo, pokud máte možnost vyzkoušet, a tabulek od výrobce. Orientačně pak lze určit velikost rámu elektrokola tak, že si stoupnete nad rám kola a horní rámová trubka by měla být přibližně ve vzdálenosti 5 cm od rozkroku. Sedlovku by mělo být možné nastavit tak, abyste s napnutou patou dosáhli na pedál.

Hmotnost a materiál

U elektrokol je hmotnost zpravidla vyšší než u běžného kola, což je především dáno motorem a baterií. Během jízdy více kilogramů nepocítíte, ale odvíjí se od toho schopnost pohodlného projetí terénu. Vliv na celkovou hmotnost elektrokola má také samotný rám, který může být vyroben z karbonu, hliníku, oceli a někdy i kombinací těchto materiálů. Hliníkové rámy vynikají poměrně dobrou tuhostí, ale rám je těžký. Karbon je naopak velmi lehký, na druhou stranu je charakteristický křehkostí a vyšší cenou.

Dojezd

Data o dojezdu elektrokola výrobci udávají nejčastěji za optimálních podmínek, tedy za předpokladu jízdy v nenáročném terénu, aktivního šlapání a nové baterie. Dojezd ovšem závisí na kapacitě baterie, druhu motoru a jeho výkonu, na hmotnosti cyklisty, jak je měřena zátěž, zvolený stupeň asistence kola i na povrchu, výškovém profilu cesty a povětrnostních podmínkách. Obecně se uvádí dojezd 40 – 60 km u baterie 250 – 300 Wh, u baterie 400 Wh o něco více, 60 – 80 km a baterie s 500 Wh a více poskytnou dojezd 80 – 200 km i více.

Typ motoru

Motor může být umístěn buď v náboji zadního kola nebo ve středu rámu. Každá z možností má své výhody a nevýhody. Motor v náboji zadního kola nevyžaduje frekvenční šlapání, má dobrý poměr cena a výkon a servis je jednoduchý. Naopak je energie u tohoto typu nerovnoměrně rozdělena a zadní část je více zatížena. Motor ve středu rámu kolo lépe vyváží, nabídne tak dobré jízdní vlastnosti, lépe reaguje na sílu šlapání a motor je úsportnější. To se ovšem promítne do ceny.

Baterie

Baterie elektrokolo zásobuje potřebnou energií. Čas nabíjení baterie závisí na kapacitě, kdy baterie s velkou kapacitou se dobíjí 3 až 6 hodin, v případě, že byla baterie zcela vybitá. Nejčastější typy umístění jsou:

  • rámová baterie s výhodou nenarušení těžiště kola, kdy jsou buď integrované do rámu nebo jsou součástí rámu pouze částečně, zaručuje přirozenější jízdu;
  • nosičová baterie je nejčastěji na městských elektrokolech, kdy je ovšem narušeno těžiště kola;
  • baterie za sedlovou tyčí je v místech, kde je i váha jezdce, ovšem ovlivňuje šlapací soustavu a poskytuje méně převodů, proto ji najdete spíše na městských kolech.

Velká většina výrobců uvádí, že výdrž baterie je přibližně 20 000 kilometrů. Životnost tedy záleží na tom, jak aktivní je samotný cyklista. 

Silniční kola

Ideální volbou pro rychlou jízdu po asfaltu, ne v terénu, je jednoznačně silniční kolo. Kola s lehkou a pevnou konstrukcí a tenkými plášti nejvíce využívají pokročilejší cyklisté pro aktivní sportovní jízdu delších vzdálenosti.

Pro náročné

Špičkové kolo, které se pyšní jedním z nejlehčích karbonových rámů pro nejnáročnější cyklisty. SCOTT Foil RC Pro je nejvšestrannější aero model na trhu.

Zlatá střední cesta

Špičkové silniční kolo s perfektní geometrií, díky čemuž ušetříte cenné sekundy. SCOTT Foil RC 30 je nejvšestrannější aero model na trhu, navíc za skvělou cenu.

Nejdostupnější varianta

Nové cenově dostupné silniční kolo Speedster 50 z dílny SCOTT s pevným hliníkovým rámem a plně integrovanou kabeláží potěší nejednoho cyklistu či cyklistku.

  • Rekreační silniční kola – jsou určena těm, kteří jezdí na tomto typu kol kvůli hezkému zážitku z jízdy a příliš nehledí, zda má kolo o pár gramů navíc. Rám je obvykle hliníkový a komponenty nižší třídy. Jezdec má vzpřímenější posed.
  • Sportovní silniční kola – kombinace závodního a rekreačního modelu, tedy kombinace vysokého výkonu a určité míry pohodlí. Rám může být z hliníku i  karbonu, kdy komponenty jsou střední třídy.
  • Závodní silniční kola – určená pro závodní výkony díky položenému posedu a maximální účinnosti šlapání. Rám je z karbonu a komponenty nejvyšší třídy. Kola jsou určena na kvalitní asfalt, mimo něj je jízda hodně nepohodlná.
  • Silniční kola na cyklokros – jako závodní kola jsou i tato určena pro maximální výkon. Nízká hmotnost, ale také odolnost v terénu díky širším plášťům a hrubšímu vzorku.
  • Kola na časovku a triatlon – nejrychlejší typ, který vyniká aerodynamickým tvarem a tuhostí rámu.

TIP: Jak si správně vybrat silniční kolo

Velikost rámu

Výběr velikosti rámu je u silničního kola specifická disciplína. Silniční kola totiž mají řidítka s oblouky, tzv. berany, kdy jejich design nabízí řadu poloh rukou i pozic těla. Navíc má kolo delší rám, takže za řídítky skoro ležíte. Silničky jsou kola určená výhradně pro sportovní jízdu po asfaltu a posed a konstrukce rámu tomu také odpovídá. Velikost rámu se určuje podle vzdálenosti od chodidla k tříslu, případně dle výšky postavy. Data v tabulce jsou orientační, vždy jsou přesnější ta, která uvádí přímo výrobce daného modelu.

Výška postavy (cm)Silniční kola (palce) / dle označení i cm
do 160  S – 15″, 16″, do 44 cm
160 – 170  M – 17″, 18″, do 48 cm
170 – 185  L – 19″, 20″ do 52 cm
185 – 200  XL – 21”, 22”, do 52 cm
nad 195 cmXXL – 23″, 24″, 58 – 60 cm

Hmotnost a materiál rámu

Materiál rámu má zásadní dopad na hmotnost a ostatní vlastnosti silničního kola. Při výběru zvažte všechny možnosti. Rámy silničních kol jsou konstruovány tak, aby se co nejefektivněji přenesla energie na zadní kolo. Primárním cílem tedy je dosáhnout co nejvíce podélně tuhého rámu a zároveň zachovat určitou míru pohodlí, pružení. Momentálně je nejlepším materiálem karbon. Proto je přední vidlice z karbonu dnes téměř standardem a používá se i v kombinaci s hliníkovými nebo duralovými rámy. 

Kolo může mít rám ocelový, který poskytuje pevnost za nízkou cenu, ale podléhá korozi a hmotnost je vyšší. Duralový rám  je velmi pevný a levný, avšak má vyšší hmotnost a podléhá korozi. Dalším možným materiálem je karbonový rám, který je velmi lehký, pruží tedy přirozeně tlumí nárazy, neztrácí svou pevnost ani v průběhu let. S těmito vlastnostmi se pojí vyšší cena. Střední cestou je duralový rám, který je lehčí než ocel, ale dražší, ve srovnání s karbonem je těžší, ale naopak levnější.

Odpružení přední vidlice

V případě, že má silniční kolo odpruženou vidlici, může být její odpružení vzduchové a pružinové. Pružinové se v modelech silničních kol již příliš nepoužívá kvůli vysoké náročnosti údržby. Vzduchové odpružení se dá přizpůsobit pouze upuštěním/dopuštěním vzduchu. Některé modely lze dokonce upravovat během jízdy.

Rozměry kol

Silniční jízdní kola mají kola velikost 28″ a to na velice úzkých pláštích přizpůsobených k rychlé jízdě a minimálnímu odporu. Nevýhodou je poměrně velká náchylnost k poškození v případě projetí přes výraznější nerovnosti či jízdy mimo silnici. Proto se nedoporučuje se silničním kolem, pokud na to nemá uzpůsobené pláště, pohybovat mimo asfaltové trasy.

Brzdy

Dobré brzy jsou stejně jako u například kol na trail, enduro a sjezd, naprostou nezbytností. U silničních kol najdete opět dva typy brzd, a to V–brake („véčkové“ nebo ráfkové brzdy) brzdí třením gumové plošky o ráfek kola. Jsou sice běžnější, levnější a méně náročné na údržbu, ale v kontaktu s vodou schopnost brzdit výrazně klesá. Brzdy mohou být i kotoučové, které jsou bezpečnější, ale náročnější na údržbu.

Krosová a trekingová kola

Krosová a trekingová kola jsou takovou kombinací kola horského a silničního. Z horských kol si odnáší odpružení, ze silničních zase velikost průměru kol a převody. Posed je pohodlnější a vzpřímenější, což nabízí lepší rozhled při jízdě. Hodí se nejvíce pro hobby sportovce a milovníky cykloturistiky. Patří spíše na cyklostezky, lesní a polní cesty nebo obecně do lehkého a nenáročného terénu. Trekingová kola bývají navíc vybavena nosičem na delší vzdálenosti při cykloturistice.

Pro náročné

Špičkové trekingové kolo SCOTT Sub Cross 10 Men bude výborným parťákem na cesty. Pyšní se nejen uzamykatelnou vidlicí a špičkovými komponenty Syncros, ale ještě k tomu úžasně vypadá.

Zlatá střední cesta

Trekingové kolo SCOTT Sub Cross 30 Men je pohodlné kolo, které se pyšní uzamykatelnou vidlicí a špičkovými komponenty Syncros. Dostupné také v dámské variantě.

Nejdostupnější varianta

Trekingové kolo SCOTT SUB Cross 50 klade důraz na pohodlí, je ideální na vyjížďky, cyklistickou dovolenou i běžnou každodenní dopravu. Toto kolo je dostupné také v dámské variantě.

Velikost rámu

Každý model a výrobce má svá data k doporučené velikosti rámu podle výšky jezdce, orientačně jsou velikosti takto:

Výška postavy (cm)Krosová a trekingová kola (palce)
  do 160S – 15”, 16”
  160 – 170M – 17”, 18”
  170 – 185  L – 19”, 20”
  185 – 200XL  – 21″, 22”
nad 195XXL – 23″, 24”

TIP: Jak si správně vybrat trekingové kolo

Hmotnost a materiál rámu

Stejně jako u ostatních typů kol, také u této kategorie hmotnost a výběr materiál rámu nepodceňte. Má zásadní dopad na vlastnosti kola, a tak je potřeba při výběru dobře zvážit dané možnosti. Opět jsou varianty ocelových, karbonových i duralových nebo hliníkových, s nimiž se pojí rozdílné vlastnosti, stejně jako u ostatních typů kol. 

Odpružení

Odpružení přední vidlice se dělí na vzduchové a pružinové. Zatímco pružinové dnes kvůli vysoké náročnosti z hlediska údržby není tak častou variantou, vzduchové odpružení se dá přizpůsobit pouze upuštěním/dopuštěním vzduchu.

Rozměry kol

Většina kol této kategorie má kola o průměru 28″ na úzkých pláštích. Díky tomu můžete na kole jet rychle na silnici a zároveň nedělá problém zdolat ani lehčí terén. Kolo tím ale také ztrácí na stabilitě, takže není ideální pro nezkušené jezdce.

Gravely

Kola tohoto typu spadají to hybridního typu kol. Jedná se o kolo, které je vlastnostmi na půl cesty mezi silničním a krosovým. Pohodlně se projedete jak na polních cestách, ve štěrku a podobném horším terénu, ale také budete schopni vyvinout vysokou rychlost na silnici. To díky níže položenému rámu, což činí z tohoto typu jakási univerzální kola.

TIP: Jak si správně vybrat gravel kolo

Velikost rámu

Odpovídající velikost rámu kola k postavě cyklisty je základní a nejdůležitější požadavek. Každý model a výrobce má svá data k doporučené velikosti rámu podle výšky jezdce, orientačně jsou velikosti takto:

Výška postavy (cm)Gravely – výška rámu (cm)
170 – 18054
180 – 19058
190 – 20562

Hmotnost a materiál rámu

V průměru se váhy gravel kol pohybují kolem 8 – 10 kg. Gravelová kola se vyrábí téměř výhradně z karbonu, a to díky jeho lehkosti a pevnosti. I přes to, že si za karbonový rám připlatíte, je to oblíbeným řešením, protože cyklisté od gravelu očekávají hlavně kvalitní univerzální kolo. Můžete se setkat i s jinými materiály, například s duralem – podobně pevnou a levnější alternativou. Máte-li napnutý rozpočet, můžete si vybrat i z rámů z oceli a zbylou část rozpočtu investovat do kvalitnějších komponentů. Pro koho je hlavním měřítkem kvalita, investice do karbonu ho mrzet nebude.

Odpružení

U gravelů je možné zvolit pevnou nebo odpruženou přední vidlici a pevnou nebo odpruženou sedlovku. Odpružení kola jistě zvyšuje komfort jízdy v terénu. Dbáte-li na hmotnost kola a efektivitě přenosu síly, odpružení jde proti těmto dvěma požadavkům.

Rozměry kol

Na rychlost a ovladatelnost má zásadní vliv rozměr kol. U gravelů se většinou setkáte s koly velikostí 28″ – 29″ na tlustších pláštích, to znamená 35 – 40 mm. Zajištěna tak je vysoká rychlost i spolehlivost v terénu. Zvýšení kontaktu s hlínou znamená, že můžete klouzat po větších skalách a složitějším terénu mnohem snadněji než s užším pláštěm. Proto před pořízením plášťů zvažte, v jak moc náročném terénu chcete jezdit.

Městská kola

Vhodnou volbou pro každodenní cestování do práce, školy či nákupy je městské kolo. Zapadne do městského provozu a dobře se ovládá. Nejčastěji je to dámské kolo, kdy jsou jeho součástí i doplňky jako košík, nosič, světla či stojánek. Výhodou je nenáročnost na údržbu, pohodlný vzpřímený posed, ale omezené využití pouze na rovinatý povrch, nikoli dlouhé výlety v kopcích a v terénu.

TIP: Jak si správně vybrat městské kolo

Velikost rámu

Velikost je opět rozhodujícím faktorem pro vaše pohodlí při jízdě. U městských kol je relativně snadné vybrat velikost, kdy často bývají i univerzální velikosti. Obecně lze vycházet z tabulky uvedené u krosových kol. Tedy že do 160 cm výšky cyklisty by měla být velikost rámu S, do 170 cm výšky už velikost M a do 185 cm výšky velikost rámu L.

Průměr kola

Pro stabilnější jízdu na silnici a se zachováním dobré ovladatelnosti má většina městských kol kola o průměru 28″ na středně širokých pláštích.

Skládací kola

Do města a na kratší vyjížďky se hodí skládací kolo, neboli skládačka. Ideální pro dojíždění do práce či na nákup. Velkou výhodou tohoto typu je možnost složení, a tak snadné přepravy jak v autě, tak například v hromadné dopravě. Lépe se kolo i skladuje. Nenabízí ale dostatek pohodlí ani převodů pro dlouhé jízdy a nehodí se ani na jízdu terénem. Rám může být jak ocelový, duralový či karbonový jako u ostatních typů.

Rozměry kol

Dokonce u skládaček má rozměr kol zásadní vliv na vlastnosti samotného dopravního prostředku. Průměr kola ovlivňuje i možnost jeho složení. Variantou jsou kola o průměru 20″, která jsou z nabízených rozměrů nejlehčí a nejlépe ovladatelná. V nabídce jsou i kola o průměru 24″, která jsou rychlejší a oproti menším kolům se hodí spíše na delší cesty.

Dětská kola

Vybrat správné dětské kolo je specifická disciplína, často nelehká. Dětská kola jsou vhodná na silnice, cyklostezky i do lehkého terénu. Konstrukce kola bývá lehká, aby kolo bylo lépe ovladatelné. Tato kategorie se řídí základními požadavky, jednoduchostí a odolností. Rámy bývají ocelové nebo duralové.

Velikost kola a rámu

Základním parametrem u dětských kol je jednoznačně velikost kola. Děti rychle rostou, proto volte první kolo raději o něco větší, aby dítěti déle vydrželo. Dětská kola se vyrábí pro děti ve věku zhruba od 2 do 14 let. Dětská kola mají nejčastěji průměr 12–26″. Velikost kola se určuje podle výšky postavy nebo výšky rozkroku měřeného po vnitřní straně stehna. Rozdělují se podle průměru kol do několika velikostí orientačně znázorněných v tabulce.

Věk dítěte2 – 43 – 5 4 – 65 – 87 – 1110 a více
Velikost kola (palce)12”14”16”20”24”26”
Výška postavy (cm)82 – 10098 – 106104 – 122120 – 130127 – 142140 – 158
Výška rozkroku (cm)30 – 4036 – 4440 – 5452 – 5957 – 6664 – 70

Co se týká velikosti rámu kola, u dětských kol je velikost ideální vo úrovně pasu. Abyste předešli tomu, že dítě z velikosti kola hned vyroste, vyberte kolo, které je co nejvyšší, ale stále odpovídá výšce dítěte.

Od Adéla Rochová

Sportovkyně a zastánkyně zdravého životního stylu, která nikdy neodmítne možnost jít na kolo, zaběhat si, vydat se na skialpy či na běžky. I po vysoké škole se neustále vzdělává, ale jen v tom, co ji opravdu baví. Proto se opřela do marketingu zpočátku jen v cestovním ruchu, ale nyní se oboru věnuje napříč mnoha odvětvími.