Jak vybrat karimatku na cvičení a jógu + recenze

S novým rokem si mnozí z nás dali různá předsevzetí. Asi tím nejčastějším je „Začít se cvičením!“. Pokud i vy patříte mezi ty, kteří se snaží po Vánocích shodit přebytečná kila, pojďte se s námi podívat, jak vybrat tu nejlepší karimatku přesně pro vaše potřeby. Jedná se totiž o nezbytnou pomůcku, kterou budete potřebovat nejen při cvičení jógy či pilates, ale také při každé rozcvičce!

Tato designová podložka zaujme již na první pohled. Na povrchu se vyjímá vzor mandal v kombinaci se sytými barvami. Je vyrobena z materiálu TPE a může se tedy pyšnit protiskluzovostí, vysokou odolností a odolností vůči vlhkosti.

Hledáte-li klasickou podložku z PVC, které se snadno udržuje a je levné, bude se vám jistě zamlouvat tento typ. Tloušťka 1 centimetru zajistí dostatečnou stabilitu i komfort, je protiskluzová a patří mezi univerzální podložky vhodné pro jógu, fitness nebo třeba aerobic.

Je vyrobena z přírodní gumy (spodní strana) a z mikrovlákna (vrchní strana). Tyto materiály zajišťují, že se jedná o plně protiskluzovou a bezpečnou karimatku s na dotek příjemným povrchem, který je zároveň hypoalergenní.

Při výběru se neorientujeme pouze podle toho, která karimatka se nám líbí svým motivem, ale podle celé řady dalších parametrů. Mezi ty patří například materiál, ze kterého je podložka vyrobena, tloušťka nebo tvrdost. Právě tyto vlastnosti rozhodují o tom, k jakému účelu je daná karimatka nejvhodnější.

Materiál karimatky

Materiál je to první, co by nás při výběru mohlo zajímat. Pokud jste doposud žili v domnění, že jsou všechny podložky na cvičení vyrobeny pouze z nějakého druhu PVC, asi budete hodně překvapeni, kolik různých materiálů se na výrobu karimatek používá.

Každý z nich má jiné vlastnosti, které jsou pro daný druh pohybu důležité. Některé jsou protiskluzové, jiné velmi lehké, další zase skvěle pohlcují vlhkost. Při volbě materiálu si tedy klademe zásadní otázku – k jakému účelu podložku potřebuji? Jaký druh cvičení na ní budu praktikovat? Pojďme se tedy podívat na přehled nejběžnějších materiálů.

  • NBR – jedná se o nejoblíbenější materiál na výrobu jógamatek, tedy podložek pro cvičení jógy. NBR je lehká pěna, která je měkká, ale zároveň poskytuje určitou oporu. Z tohoto důvodů s ní lze cvičit v interiéru i exteriéru.
  • PVC – z klasického PVC jsou vyráběny levnější varianty karimatek. Vyznačují se velmi snadnou údržbou – povrch stačí po použití jednoduše otřít, lze ho také dezinfikovat, protože není savý. Nízká cena je však vykoupena krátkou životností.
  • Kaučuk – je ekologický (snadno odbouratelný v přírodě, jedná se o přírodní produkt). Kaučuková podložka se hodí například při cvičení doma na dlažbě či plovoucí podlaze, protože je neklouzavá. Jedná se o velmi příjemný materiál na dotek, který dobře odvádí vlhkost. Díky tomu vám po podložce nebudou klouzat ani zpocená chodidla či dlaně.
  • Guma – klasická guma se vyznačuje protiskluzovostí a vysokou odolností. Gumové podložky patří mezi ty dražší. Jsou však velmi měkké a komfortní.
  • Mikrovlákno – podložky z mikrovlákna jsou tenčí, protiskluzové a dobře odvádí vlhkost.
  • TPE – z tohoto materiálu se vyrábí sice poměrně tenké, avšak velmi odolné podložky, které poskytují dostatečnou oporu i při náročnějším cvičení a posilování.
  • Juta a bavlna – z těchto materiálů se vyrábějí snadno rolovatelné a ekologické koberečky, které si velmi oblíbili lidé praktikující jógu. Jsou pevné, odolné, dají se vyprat na šetrný program. Skvěle odvádějí vlhkost a díky drsnějšímu povrchu na nich nekloužou ruce ani nohy. Pozor však na cvičení na klouzavém podkladu, po kterém mohou tyto koberečky snadno klouzat.
  • Korek – korek je opět přírodní a ekologický, vyznačuje se odolností a neklouzavým povrchem. Často se kombinuje s jiným typem materiálu.

Tloušťka podložky na cvičení

Také tloušťka (výška) karimatky hraje při výběru svou roli. Pro cvičení pilates či jógy jsou vhodné tenčí varianty, jejichž tloušťka se pohybuje kolem 0,5 centimetrů. Díky tomu poskytují větší stabilitu a kontakt se zemí. To je důležité pro zachování rovnováhy.

Chcete-li na podložce provozovat náročnější cvičení, zejména ta posilovací či HIIT, zvolte tloušťku okolo jednoho centimetru. Silnější karimatka je měkčí a lépe tlumí nárazy při výskoku a podobně. Ty nejsilnější podložky (1,5 centimetrů a více) se již řadí mezi profi karimatky a využívají se pro celodenní cvičení například ve fitcentrech a posilovnách.

TIP: Cvičení tabata – jaké cviky jsou nejefektivnější

Budete ji nosit ven?

Promyslete také, zda budete nosit karimatku ven, ať už na cvičení v přírodě nebo třeba do posilovny. Pokud ano, bude se vám jistě hodit nižší hmotnost, a také příslušenství. To zahrnuje například cestovní vak nebo nějaké pouzdro, případně popruh, díky kterému si smotanou podložku jednoduše přehodíte přes rameno.

Bezpečnost především

Již u soupisu materiálů jsme se okrajově zmínili o tom, že některé karimatky mohou být protiskluzové. To je důležitá vlastnost pro předcházení různým úrazům. Zejména při provozování náročnějších sportů a rychlejších pohybů hrozí riziko smýknutí a nehoda je na světě.

Pro zajištění dostatečné bezpečnosti je také na místě, aby byla podložka schopna odvádět vlhkost a zamezilo se tak klouzání zpocených dlaní a chodidel. Při cvičení v přírodě je dobré mít naopak podložku voděodolnou a snadno omyvatelnou.

Jste-li alergik s kožními projevy, musíte brát v potaz i to. Problém většinou nastává u kaučuku, který patří mezi alergeny. Hypoalergenní je například mikrovlákno nebo podložky, které mají uzavřenou strukturu a dají se omývat vodou a dezinfikovat.

Tvrdost podložky na cvičení

Karimatky můžeme rozlišit také podle stupně tvrdosti. Ten úzce souvisí s jejich tloušťkou i použitým materiálem. Nejměkčí jsou samozřejmě pěnové podložky o vyšším profilu. Naopak tenké podložky z PVC nebo korku patří mezi ty tvrdší.

Měkkost karimatky je také vázána na činnost, kterou na ní budete provádět. Pro jógu, pilates a podobné pomalé cvičení pracující s rovnováhou jsou nejlepší tvrdé podložky. Naopak při posilování, kdy jsou klouby vystaveny větší zátěži pří dopadech z výskoků a podobně se doporučují podložky měkčí, mezi jejichž vlastnosti patří tlumení těchto nárazů.

Tip na článek: Domácí posilovna – vybavení a pomůcky, bez kterých se neobejdete

Tvar a design podložky

Vlastnosti karimatek se nijak neodlišují barvami. To, jakou má samotný materiál barvu, je čistě estetická záležitost. Psychika je při cvičení důležitá a zvolený odstín ji může podvědomě ovlivňovat. Pořiďte si tedy takovou podložku, která se vám líbí. Není moc vhodné chodit na jógu se sytě oranžovou karimatkou, když oranžovou nesnášíte. Na trhu však nejsou jen jednobarevné kousky. V obchodech se sportovním vybavením najdete plno různých designů – oblíbené jsou například vzory mandal a pastelové barvy.

Kromě odstínů a vzorů je podstatný také správný tvar. Délka podložky se odvíjí nejen od toho, kolik prostoru kolem sebe budete při cvičení mít, ale také jaký typ pohybu budete provozovat. Univerzální rozměry jsou 180×60 cm a výška od 1 do 1,5 centimetru. Chcete-li se věnovat cvičení rehabilitačnímu, bude vhodnější širší podložka (až 120 centimetrů).

Kolik do karimatky investovat?

To je velmi individuální otázka. Záleží asi na tom, jak vážně to se cvičením myslíte, ale také na tom, zda chcete investovat do kvalitního produktu s dlouhou životností, zda upřednostňujete ekologické materiály a podobně.

Obecně nejlevnějším materiálem je PVC. Jeho nevýhodou je, že příliš dlouho nevydrží – může začít praskat, trhat se a ztrácet tvar, barvu i další vlastnosti. Novou karimatku tedy budete muset pořizovat mnohem dříve, než kdybyste zainvestovali do něčeho dražšího. Mezi kvalitnější a ekologické kousky patří například ty z kaučuku či juty.

Nejlepší karimatky na cvičení

Spokey Mandala

S podložkou Spokey Mandala lze cvičit jak doma, tak v posilovně nebo třeba venku. Jedná se o poměrně univerzální karimatku vhodnou pro různé typy sportů.

Tato designová podložka zaujme již na první pohled. Na povrchu se vyjímá vzor mandal v kombinaci se sytými barvami. Je vyrobena z materiálu TPE a může se tedy pyšnit protiskluzovostí, vysokou odolností a odolností vůči vlhkosti.

Povrch je hypoalergenní, snadno čistitelný a dezinfikovatelný. Nevýhodou může být možná poměrně malá tloušťka, který činí pouhých 0,4 centimetrů – kvůli tomu se hodí spíše pro pokročilejší sportovce, kterým tvrdší a tenčí podložky vyhovují. Při nákupu tohoto modelu se pohybujeme spíše v nižší cenové relaci do 400 korun.

GymBeam Yoga Mat

Hledáte-li klasickou podložku z PVC, které se snadno udržuje a je levné, bude se vám jistě zamlouvat tento typ. Tloušťka 1 centimetru zajistí dostatečnou stabilitu i komfort, je protiskluzová a patří mezi univerzální podložky vhodné pro jógu, fitness nebo třeba aerobic.

GymBeam Yoga Mat je odolná vůči vlhkosti, tudíž ji lze čistit pouze vlhkým hadříkem. Je možné používat obě strany podložky (mají stejné vlastnosti). K dostání je řada různých barev.

Yate Yoga Mat přírodní guma

Yate Yoga Mat lze považovat za skvělou investici. Jedná se o podložku ve střední cenové kategorii do 1000 korun.

Je vyrobena z přírodní gumy (spodní strana) a z mikrovlákna (vrchní strana). Tyto materiály zajišťují, že se jedná o plně protiskluzovou a bezpečnou karimatku s na dotek příjemným povrchem, který je zároveň hypoalergenní.

Ocení ji především pokročilí jogíni; na intenzivnější a zátěžové sporty se nehodí. Její tloušťka totiž činí pouhých 10 mm. To z ní dělá ideálního parťáky na cesty, protože se vejde prakticky kamkoliv, a navíc váží pouhý jeden kilogram. Vysoká kvalita je zaručena také dvouletou záruční lhůtou.

Od Monika Břešťanská

Milovnice přírody, ekologie a všeho živého s vášní pro kvalitní literaturu a hudbu. Momentálně na mateřské dovolené, ale zároveň studentkou učitelství přírodopisu a českého jazyka. // Instagram