Jak jíme zdravě na podzim?

Podzim. Období barev. A v jídle tomu není jinak. Sepsali jsme pro vás několik zdravých chutných potravin, které vám dodají nejen potřebnou energii v chladnějším počasí, ale zároveň zlepší vaši imunitu, aby si na vás žádná nemoc jen tak nepřišla.

Zdraví na prvním místě

Nejdříve ale pár tipů, jak své zdraví v podzimním období nejlépe chránit:

  • Jezte hodně zeleniny a ovoce
  • Doplňujte vitamín D v podobě posledních slunečních paprsků
  • Hýbejte se
  • Dodržujte pitný režim (třeba v podobě šípkového čaje, který je skvělým zdrojem vitamínu C)
  • Odpočívejte

Zelenina v podzimním jídelníčku

Na podzim máme k dispozici nepřeberné množství zeleniny různých barev a tvarů. A hlavně – plnou vitamínů. Pojďme se podívat na námi vybrané top tři zástupce.

Dýně

Jistě to byla první zelenina, která vás při slově „podzim“ napadla. Většinou si ji vybavíme jako velkou kulatou oranžovou zeleninu, která se hodí spíše k vyřezávání bláznivých obličejů při příležitosti Halloween, než k jídlu. Nevyužít dýni v kuchyni by byla ale obrovská škoda!

Věděli jste, že dýně je výborná jako polévka nebo jako koláč? S trochou práce z ní můžete vyčarovat skvělý zdravý oběd nebo večeři, a dokonce i dezert. To vůbec nezní špatně, nemyslíte? Dýňová semínka navíc můžete usušit v troubě nebo opražit na pánvi.

Vliv na zdraví

  • velký obsah vlákniny – podpoří trávení
  • napomáhá správné činnosti srdce
  • uklidňuje nervy
  • obsahuje železo a zinek, které který pomáhájí proti onemocněním štítné žlázy a prostaty
  • Obsahuje vitamín B2, který zlepší váš zrak

Cuketa

Tento druh zeleniny najdeme v supermarketech téměř celoročně. Její sklizeň však může probíhat až do podzimu, a proto tady má své místo.

Stejně jako dýně, se dá cuketa zpracovat ve slané i sladké kuchyni. Zkuste si její plátky opéct na grilu nebo ji přidat do sladkého perníku. Díky její ne tolik výrazné chuti nebude v perníku cítit, ale určitě ho udělá vláčnějším.

Vliv na zdraví

  • posiluje svaly a srdce
  • odbourává stres
  • vylučuje z těla odpadní látky a kyseliny
  • posiluje imunitu
  • pomáhá při únavě a bolesti očí

Brambory

Oblíbená potravina, která se už hromadu let objevuje na talířích při rodinných obědech. Můžeme ji ale použít i jinak, než jako základ bramborového salátu? Jistě! Požádejte o recept na bramborové těsto své babičky a společně s dalšími zdravými přísadami zvládnete vykouzlit sladký koláč. Pokud si ale na sladké nepotrpíte, nakrájejte brambory na hranolky a šup s nimi do trouby! Nejen že vám domácí hranolky zachutnají více, než ty smažené ve fritéze, ale navíc budou o 100 % zdravější.

Tip: Místo běžných brambor můžete vyzkoušet také batáty, známé jako sladké brambory.

Vliv na zdraví

  • obsahují škrob, který je dobrým zdrojem energie a mikroživin
  • podporuje správnou funkci trávicí soustavy
  • obsahují vitamíny B1, B2 a také velké množství vitamínu C.
  • nabudí pocit plnosti
  • jsou vhodné do redukční diety

Červená řepa

Zelenina známá díky své růžovo červené barvě. Někdo ji může znát  pod přezdívkou „čistič krve”. V obchodech ji můžeme koupit v různých variantách. Velmi známý je recept na zdravé sladké brownies, do kterého se tahle kulatá potravina přidává. Skvěle se ale také hodí např. do smoothie, které je výbornou vyváženou snídaní, pokud zrovna nestíháte.

Vliv na zdraví

  • pomáhá při tvorbě červených krvinek
  • dostává z těla toxické látky a čistí krev
  • vhodná v těhotenství – podporuje vývoj mozku a zamezuje vrozeným vadám miminka
  • zvyšuje sportovní výkon

Ovoce na podzim

Pokud vás přes den honí mlsná, zkuste tělo oblafnout kouskem ovoce. Jaké ovoce je typické zrovna pro podzim?

Jablko

Každý ho máme doma nebo jsme ho alespoň jednou měli přibalené ke svačině do školy. Po tomto článku ho ale do svého jídelníčku budete zařazovat častěji. A pokud rádi pečete, můžete si z něj udělat třeba zdravý jablečný závin, kdy místo klasické bílé mouky použijete celozrnnou.

Vliv na zdraví

  • Snižuje cholesterol
  • Zlepší vaše trávení
  • Dodá vám energii před nebo po sportovním výkonu i v průběhu dne
  • Zlepšuje zrak

Hruška

V podzimním počasí může skvěle zahřát při tepelné přípravě. Výborně si rozumí se skořicí a díky velkému obsahu vody pročistí vaše střeva. Navíc je to tradiční přísada do sladkých pokrmů. Bohatou na vitamíny z ní dělá především sodík, draslík, měď, zinek, vápník či fosfor.

Vliv na zdraví

  • snižuje riziko onemocnění srdce
  • uleví od střevních potíží
  • díky nízkému glykemickému indexu je vhodná pro diabetiky
  • pozitivně ovlivňuje náladu
  • zbavuje nás toxických látek v těle

Švestky

Pokud pomineme babiččin domácí drobenkový koláč, připravit švestky můžeme i jako kompot k rodinnému obědu. Mají podobný obsah vitamínů jako hruška a k tomu jsou výborným zdrojem antioxidantů.

Vliv na zdraví

  • pomáhají při trávicích problémech 
  • podporují funkci našeho srdce
  • slouží jako podpora při hubnutí
  • svědčí vlasům a kůži

Ořechy a semínka

V neposlední řadě tady určitě nesmí chybět zástupci ořechů a semínek, které bychom v naší stravě neměli zanedbávat. Řadí se mezi zdravé zdroje tuků, proteinů a prospěšných vitamínů.

TIP: Ořechy jako základ zdravého jídelníčku

Lískové ořechy

Věděli jste, že lískové ořechy zrychlí váš metabolismus? Zní to snově, že? A ona je to dokonce realita! Děkovat za to můžeme vitamínům B1 a B3, které také podporují činnost nervového systému. Pochutnat si na těchto pohádkových oříšcích můžeme třeba v podobě lžičky lískooříškového másla v ranní ovesné kaši.

Vliv na zdraví

  • podporují funkci mozku
  • dopomáhají k regeneraci svalů
  • zlepší vaše zažívání
  • zabraňují vypadávaní vlasů a postarají se o jejich zdraví

Slunečnicová semínka

Slunečnici patří mezi rostlinu z čeledi hvězdicovitých, kam řadíme např. oblíbenou kopretinu nebo sedmikrásku. Kromě toho, že slunečnice krásně vypadá, její semínka jsou pro naše tělo velmi přínosná. Přidejte si je za syrova do jogurtu nebo je upražte na pánvi, a obohatíte tak svou stravu třeba o vitamín B6 a B9.

Vliv na zdraví

  • napomáhají správné funkci oběhového systému
  • stojí za silnými kostmi
  • dodají vám energii
  • snižují krevní tlak
  • posilují imunitní systém

Od Veronika Balíková

Na první pohled křehká holka, která většinu času tráví v posilovně zvedáním těžkých vah a trénováním klientů. Mimo jiné spravuje firmám sociální sítě a když se potřebuje na chvíli zastavit, hltá jeden dokument a podcast o zločincích za druhým. :-)