Chytré hodinky jako sportovní doplněk

Hodinky pro měření sportovních aktivit dnes používá opravdu mnoho sportovců. Někdy se až skoro zdá, že bez tohoto praktického zařízení sportovat ani nejde. Například běžce bez nich uvidíte jen velmi vzácně nehledě na to, jestli jde o začátečníka nebo zkušeného běžce.

Existují dvě hlavní kategorie těchto náramkových doplňků připomínajících klasické hodinky – chytré hodinky a sporttestery. V článku se dozvíte, jaký je mezi nimi rozdíl, a především si rozebereme to, v čem nám mohou tyto elektronické sportovní vychytávky pomoci.

V čem se liší chytré hodinky od sporttesteru?

Sporttestery se dají označit za předchůdce dnes tolik oblíbených chytrých, nebo chcete-li sportovních chytrých hodinek. Klasické sporttestery mají za úkol především měřit tepovou frekvenci prostřednictvím připojeného hrudního pásu, případně některé modely mohou využívat senzor přímo v hodinkách. Dále měří čas trvání aktivity, spálené kalorie a zaznamenávají další podobné základní údaje. Vynikají zejména snadným ovládáním a velmi dlouhou výdrží baterie.

Sportovní chytré hodinky se vyznačují tím, že v sobě mají zabudovaný GPS modul. Díky němu dokážou zaznamenávat trasu při venkovních aktivitách a ukazují nám důležitá data, jako je zdolaná vzdálenost, průměrná rychlost nebo tempo pohybu. K tomu všemu pak sbírají data o běžné denní pohybové aktivitě, počítají kroky, kalorie atd. Obvykle nechybí ani funkce sledování tepové frekvence díky senzoru v hodinkách s možností připojit hrudní pás a některé modely pak nabídnou i funkce měření kyslíku v krvi či měření EKG.

Dále jsou chytré hodinky přizpůsobeny pro trvalé propojení s mobilním telefonem, což přidává další užitečné funkce. Typicky se jedná o zobrazování zpráv, hovorů a dalších upozornění, s některými chytrými hodinkami lze také telefonovat, pokud je telefon v dosahu, nebo platit na bezkontaktních platebních terminálech. Navíc některé modely hodinek umožňují instalaci různých aplikací, například pro zobrazování předpovědi počasí, lze s nimi ovládat přehrávač hudby v telefonu či přímo v hodinkách nebo s nimi můžete ovládat fotoaparát telefonu.

Spoustu funkcí vs. maximální jednoduchost

Obecně lze tedy říci, že chytré hodinky toho oproti sporttesterům umí mnohem více. Někdo však nadstandardní funkce nemusí využít a více ocení jednoduchost sporttesterů a jejich příznivou cenu. Avšak některé sporttestery už dnes nabízí i funkce chytrých hodinek, například mají GPS modul, takže toto rozdělení není úplně směrodatné. Ve výsledku záleží na tom, které funkce skutečně využijete, a podle toho si vyberete vhodného sportovního pomocníka.

V čem nám mohou chytré hodinky při sportu pomoci?

Proč jsou chytré hodinky tak oblíbené, lze poměrně dobře pochopit už z předchozích odstavců. Nejenže částečně slouží jako druhá obrazovka našeho telefonu a dokážou zastat některé jeho funkce, ale také zaznamenávají řadu údajů o našem pohybu, které si pak můžeme prohlížet v příslušné aplikaci v telefonu, případně ve webovém rozhraní na počítači, pokud je pro dané hodinky dostupné.

A právě tyto údaje mohou být klíčem k tomu, abychom efektivněji posouvali své sportovní výkony. Jistě, někomu stačí jen zjistit vzdálenost, kterou ušel na procházce, a více ho už nezajímá. Někdo, kdo se vydá běhat nebo vyjede na kole jednou za čas, asi také tolik nemusí řešit svůj výkon. A další zase chytré hodinky využívají především pro jejich chytré funkce a stačí jim počítání kroků, které za den ujdou. Pokud se však chcete v některém sportu zlepšovat, zaznamenané statistiky jsou klíčem k rychlejšímu progresu (třeba pro udržení se v aerobní zóně).

Díky statistikám v mobilní aplikaci budete mít k dispozici přehled o tom, kolik jste například uběhli kilometrů za měsíc. Když si pak stanovíte cíl, kolik kilometrů chcete každý měsíc uběhnout, stále budete vědět, jak na tom jste, a snadno můžete přizpůsobit trénink tak, abyste stanovenou metu zdolali.

Často lze v aplikaci zobrazit statistiky, které vaši aktivitu zkoumají kilometr po kilometru. Z těchto údajů můžete zjistit například to, že při běhu do kopce v pátém kilometru jste měli až příliš pomalé tempo ve srovnání s během po rovině.

Co si z toho vzít? Můžete do svého tréninku zařadit více kopců a snažit se je zdolat v rychlejším tempu, klidně i na úkor šetření sil při běhu po rovině. Nebo naopak zjistíte, že běh vždy začínáte v příliš rychlém tempu a pak vám brzy dojdou síly. Co s tím? Podívejte se na vaše tempo z druhého či třetího kilometru a na začátku příštího běhu na hodinkách kontrolujte, zda se ho držíte hned od začátku.

Takto si můžete všemožně hrát se statistikami a vašimi výkony, jak bude potřeba pro efektivní trénink. Samozřejmě pak tyto rady neplatí jen pro běh, ale také třeba pro jízdu na kole nebo kolečkových bruslích.

Užitečné jsou i při hubnutí

Důležité jsou také údaje o srdečním tepu, a to především přímo při sportovní aktivitě. Jakmile se vaše srdce rozbuší více, než je zdrávo, díky hodnotě na hodinkách jasně poznáte, že byste měli ubrat na intenzitě. Orientační rozsahy jednotlivých tepových pásem najdete buď v mobilní aplikaci, kterou používáte, nebo v různých tabulkách na internetu. Pokud to myslíte se sportem opravdu vážně, není od věci zajít na speciální zátěžový test.

Srdeční tep by vás měl zajímat také v případě, že sport je pro vás cestou k hubnutí. Potom by se při něm měl váš tep pohybovat v rozsahu vhodném právě pro spalování tuků. Nejrychlejšího spalování tuků se zpravidla dosahuje při nižší intenzitě námahy a tedy při nižší tepové frekvenci, orientační hodnoty lze opět snadno dohledat. To, jestli se pohybujete ve správné tepové zóně, se opět dozvíte při pohledu na hodinky.

Trénink + Zkušenosti + Statistiky = Úspěch

Výstupů, které lze získat z dat zaznamenaných hodinkami, může být ještě mnohem více. Záleží na tom, co všechno konkrétní model sportovních hodinek dokáže měřit, a jaké statistiky sleduje aplikace, kterou používáte. S přibývajícími zkušenostmi ve vašem oblíbeném sportu se také bude zvyšovat míra toho, jak dokážete dostupná data využít pro dosažení vašich vysněných cílů.

Každopádně pořád platí, že chytré hodinky nebudou trénovat za vás. Data, která ukazují, jsou však cenná, ať už pro rozbor naší snahy nebo jako skvělá motivace – jednoduše se totiž budete chtít stále překonávat.

Tomáš Krauz

Od Tomáš Krauz

Tom je vášnivý motorkář a běžec. Studuje na ZČU na strojní fakultě a rád píše o zdravém životním stylu, běhání a tématech ze života.